لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه آمریکا: «اصرار بی‌مورد در تکرار اتهامات واهی»


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه

یک روز پس از سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره اقدامات ایران که به گفته او «به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند»، وزارت خارجه جمهوری اسلامی موضع این مقام آمریکایی را «بیان مکرر اتهامات بی اساس و دروغ» توصیف کرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که نمی­‌توان به دلیل توافق اتمی موسوم به برجام، از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران چشم­‌پوشی کرد.

آقای تیلرسون با تاکید بر این که تهران باید به برجام «متعهد باشد و آن را تمام و کمال اجرا کند» اشاره کرد که «در عین حال، شماری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را هم باید در نظر داشته باشیم».

موضع دولت دونالد ترامپ در آمریکا از ابتدا این بوده است که گرچه تهران به توافق اتمی خود با گروه ۱+۵ پایبند بوده، اما در واقع با سیاست‌های خود در منطقه خاورمیانه و همین طور آزمایش‌های موشکی‌اش به «روح برجام» لطمه زده است.

در همین راستا دولت آمریکا در مهرماه از تایید دوباره پایبندی ایران به برجام سر باز زد و تصمیم‌گیری در این باره را به دوش کنگره این کشور گذاشت.

در مقابل جمهوری اسلامی هم بارها ایالات متحده را به دلیل وضع تحریم‌هایی که به برنامه اتمی مربوط نبوده به عدم پایبندی به برجام متهم کرده است.

روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، هم بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، در ادامه این موضع‌گیری گفتهٔ رکس تیلرسون را رد کرده و گفت: «بیان مکرر اتهامات بی اساس و دروغ، هیچ کمکی به جبران خطاهای راهبردی و بزرگ آمریکا در قبال ایران و منطقه طی دهه‌های اخیر نخواهد کرد.»

آقای قاسمی، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در ادامه گفت: «ایران خود یکی از قربانیان سیاست‌های مداخله‌جویانه، کودتا و استبداد ناشی از اقدامات کشور متبوع وی [آمریکا] است و امروز به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان تلاشی بزرگ داشته، شناخته می‌شود.»

ایران همواره و به‌ویژه در چند سال گذشته توسط کشورهای عرب خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و بحرین و امارات به مداخله در امور این کشورها و ایجاد تنش و اغتشاش متهم شده است.

این مسئله‌ای است که روز سه‌شنبه رکس تیلرسون هم به آن اشاره کرده و از خط مشی ایران در لبنان و یمن و سوریه انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG