لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

کمک اسرائیل به کردهای سوریه برای «مقابله با نفوذ ایران»


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

دولت اسرائیل تایید کرد که با هدف مقابله با نفوذ ایران، به دنبال حمله ماه گذشته ارتش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه، به کردهای شمال این کشور «کمک انسانی» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تسیپی خوتووِلی، معاون وزیر خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه، ۱۵ آبان، در مجلس اسرائیل، ضمن تایید تصمیم کشورش و ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل آن، از اشاره به جزئیات کمک‌ها خودداری کرد.

به گفته خانم خوتوولی، «اسرائیل در حفظ توان کردها و سایر اقلیت‌های شمال سوریه که میانه‌رو و هوادار غرب هستند، منافع بارزی دارد».

این مقام اسرائیلی افزود، خارج شدن کنترل شمال سوریه از دست کردها و تضعیف آنها «راه نفوذ عناصر مخربِ وابسته به ایران» را در منطقه باز می‌کند و این «سناریویی خطرناک برای اسرائیل» است.

وی اظهار داشت: «اسرائیل در مذاکرات با آمریکا هم حقیقت کردها را مطرح و با افتخار، موضع خود را در ایستادگی در کنار کردها، بیان کرده است.»

معاون وزیر خارجه اسرائیل گفت که کشورش «درخواست‌های زیادی برای کمک» به‌ویژه در زمینه انسانی و دیپلماسی دریافت کرده و اسرائیل ضمن همدردی با کردهای سوریه، از راه‌های مختلف به آنها کمک می‌کند.

فرماندهان کردهای سوریه و همچنین دولت ترکیه هنوز به اظهارات این مقام اسرائیلی واکنش نشان نداده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل ماه گذشته نوشته بودند که افرادی در گروه‌های شبه نظامی کرد سوریه که نخواسته بودند نام‌شان ذکر شود، درخواست کمک از اسرائیل را در مصاحبه‌ با این رسانه‌ها مطرح کرده‌اند.

اندکی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نیمه ماه مهر امسال به خارج کردن حدود یک هزار نظامی کشورش از شمال کردنشین سوریه، ارتش ترکیه به این مناطق حمله کرد.

گرچه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تنها اشارات تلویحی در بیان نارضایتی از تصمیم آمریکا نشان داد اما تاکید کرد که کردها را متحد اسرائیل می‌داند و آنها نباید در برابر ترکیه رها شوند.

آقای نتانیاهو روز ۱۸ مهرماه گفت کردها ملتی شجاع هستند و حکومت‌های سوریه و ترکیه با نیت پاکسازی قومیتی، آنها را همواره آزار داده‌اند.

اسرائیلی‌ها همزمان با آغاز حمله ترکیه به سرزمین‌های کرد سوریه، تظاهرات متعددی در لزوم اقدام حمایت کشورشان از کردها برگزار کرده و شماری از نظامیان ذخیره ارتش اسرائیل نیز در نامه به مقامات کشورشان، خواهان کمک به کردهای سوریه شدند.

ترکیه حمله نظامی به روژآوا، مناطق کرد سوریه را با عنوان دور کردن «تروریست‌ها» از خاک کشورش توجیه کرد.

دولت ترکیه چند روز پس از آغاز این حمله در روز ۳۰ مهر، در چارچوب تفاهم میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روس او، موافقت کرد که در نواری به عنوان «کمربند امنیتی» تا عمق ۳۲ کیلومتری سوریه در طول مرز جنوبی ترکیه مستقر شده و از پیشروی بیشتر در مناطق کردنشین سوریه خودداری کند.

آقای ترامپ نیز با استقبال از تفاهم سوچی گفت که جان انسان‌های بی‌گناه زیادی نجات یافته است. وی همزمان تایید کرد که به درخواست اسرائیل و نیز اردن، شمار کمی از نظامیان آمریکا در سوریه باقی ماندند.

اسرائیل هرچند آمریکا را متحد اصلی خود می‌داند اما در روند رویدادهای اخیر منطقه، از عواقب اقدامات آمریکا، نگران شده است.

اسرائیل با انگیزه دیرینه برای برخوردار شدن از یک متحد غیر مذهبی و غیر عرب در خاورمیانه، دو سال پیش نیز از همه‌پرسی مورد نظر مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کرد عراق برای استقلال کردستان عراق حمایت کرد.

اما برخی از دولتمردان و کارشناسان اسرائیلی تایید می‌کنند که حمایت کشورشان از کردها، غیر از مناسبات سنتی و همدلی‌های دیرینه با آنها، از تشدید نگرانی از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و به‌ویژه حضور نظامی ایران در سوریه ناشی می‌شود.

ترکیه حمایت سیاسی اسرائیل از استقلال کردستان عراق را به‌شدت نکوهش کرده و آن را به تلاش برای تجزیه کشورها متهم کرده بود.

اسرائیل و ترکیه مناسبات سیاسی دارند اما در چارچوب حملات همیشگی لفظی سران آنها علیه یکدیگر، نخست وزیر اسرائیل پیوسته «جنایات ترکیه در کشتار کردها» را نکوهش می‌کند و رئیس جمهوری ترکیه نیز اسرائیل را عامل «کشتار فلسطینیان» معرفی می‌کند.

XS
SM
MD
LG