لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

نماینده سازمان ملل: توافق بر سر دستور کار کمیته قانون اساسی سوریه


گی‌یر پدرسون می‌گوید، مذاکرات روزهای اخیر «بسیار موفقیت آمیز» بود.
گی‌یر پدرسون می‌گوید، مذاکرات روزهای اخیر «بسیار موفقیت آمیز» بود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه جمعه ۱۰ آبان از توافق بر سر ترکیب هیئت تدوین قانون اساسی و دستور کار آن خبر داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، گی‌یر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، با اشاره به آغاز به کار نشست کمیته قانون اساسی جدید سوریه در روز چهارشنبه هفتم آبان گفته است، مذاکرات روزهای اخیر «بسیار موفقیت آمیز» بود.

گی‌یر پدرسون همچنین اظهار داشت، در این مذاکرات، از ۱۵۰ نفر عضو کمیته تدوین قانون اساسی سوریه دعوت شد تا پیشنهادهای خود را برای تهیه پیش نویس قانون اساسی ارائه کنند.

قرار است این هیئت کار خود را از روز دوشنبه شروع کند.

دو سال پیش بخشی از اپوزیسیون و دولت بشار اسد توافق کرده بودند که کمیسیون ۱۵۰ نفره قانون اساسی سوریه تشکیل شود که یک سوم آنها نماینده‌های حکومت بشار اسد، یک سوم اپوزیسیون و یک سوم بقیه نیز نماینده‌های جامعه مدنی سوریه باشند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای سوریه به خبرنگاران گفته است، جای تعجب نیست که بعد از هشت سال و نیم جنگ در سوریه همچنان اختلافات عمیق، سوءظن بی‌شمار و بی اعتماد پابرجاست.

گی‌یر پدرسون با این حال تاکید کرد: اما این واقعیت که نمایندگان دولت، مخالفان و جامعه مدنی «در کنار هم نشستند، به یکدیگر احترام می‌گذارند، با یکدیگر صحبت می‌کنند ...و این کاملاً چشمگیر بود.»

او همچنین از احمد کزبری، نماینده دولت سوریه و هادی البحراء نماینده مخالفان که بطور مشترک ریاست این نشست را بر عهده داشتند تقدیر کرد.

گی‌یر پدرسون اضافه کرد: اعضای کمیته نه تنها در مورد دستور کار، بلکه درباره هیات ۴۵ نفره تدوین کننده و آیین نامه و مقررات حاکم بر این هیئت توافق کردند.

نماینده سازمان ملل در پاسخ به پرسشی در خصوص جدول زمان‌بندی تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه گفت، ما در این مورد، در دو روز آینده بحث خواهیم كرد.

تلاش های مداوم جامعه بین المللی به ویژه با پشتیبانی سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تاکنون عمدتا ناکام بوده است.

جنگ در سوریه صدها هزار کشته برجای گذاشته و باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ خ
XS
SM
MD
LG