لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

اسرائیل: اقدامات ایران برای راه‌اندازی یک شبکه جاسوسی را خنثی کردیم


 ایران و اسرائیل در سال‌های گذشته بارها یکدیگر را به تلاش برای جاسوسی متهم کرده‌اند.
ایران و اسرائیل در سال‌های گذشته بارها یکدیگر را به تلاش برای جاسوسی متهم کرده‌اند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده است که اقدامات ایران برای راه‌اندازی یک شبکه جاسوسی را «شناسایی و خنثی کرده است».

بر اساس گزارش روز چهارشنبه دوم مرداد شاباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، ایران تلاش کرده که از میان اعراب شهروند اسرائیل چند خبرچین را به خدمت بگیرد ولی با اجرایی‌شدن برنامه پیشگیرانه‌ مقام‌های اسرائیلی موفق نشده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند ایران قصد راه‌اندازی این شبکه را در دو منطقه فلسطینی‌نشین کرانه باختری و نوار غزه داشته و عوامل وابسته به ایران در سوریه فعالیت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، عوامل مستقر در سوریه از طریق فیس‌بوک با اعراب درون اسرائیل تماس برقرار کردند تا آنها را به گردآوری و ارسال اطلاعات درباره پایگاه‌های نظامی، تاسیسات امنیتی حساس، مقرهای پلیس، بیمارستان‌ها و نیز مقامات مختلف اسرائیل تشویق کنند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل می‌گوید هدف از این تلاش‌ها، برنامه‌ریزی برای ترورهای آتی علیه اسرائیل بوده ولی با همکاری پلیس و ارتش این کشور، ایران موفق نشده است.

در این گزارش از فردی به نام «ابوجهاد» نام برده شده که از طریق فیس‌بوک و سایر اپلیکیشن‌های ارتباطی در تلاش برای تماس با شهروندان اسرائیلی بوده است.

علاوه بر این، در کانال فارسی تلگرامی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصویری از دو صفحه دیگر در فیس‌بوک به نام‌های «سامر زیدان» و «زیاد الصافی» ملقب به «ابو الزین» منتشر شده که به نظر می‌رسد جزو افرادی باشند که سازمان امنیت داخلی اسرائیل از آنها به عنوان عضو «شبکه سوری تحت هدایت ایران» نام برده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را از اوایل بهار امسال برای مقابله با تلاش‌های این شبکه آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، در همین راستا برخی شهروندان که هدف تلاش ایران بوده‌اند، بازجویی شده‌اند ولی مشخص نشده که اکنون این افراد در چه وضعیتی به سر می‌برند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل می‌گوید این افراد در بازجویی‌ها از ارسال اطلاعات و قصد اجرای حملات تروریستی خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی دیگر از شهروندان اسرائیلی همکاری با رابطان ایرانی را رد کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره تلاش سازمان حماس و حزب‌الله لبنان برای گردآوری اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌ بودند.

ایران و اسرائیل در سال‌های گذشته بارها یکدیگر را به تلاش برای جاسوسی متهم کرده‌اند.

اسرائیل پارسال، گونن سگو، وزیر پیشین انر‌ژی این کشور که در نیجریه کار و زندگی می‌کرد را به ظن جاسوسی برای ایران به کشورش برگرداند.

آقای سگو پس از ماه‌ها بازجویی و پذیرش بخشی از اتهامات، به ۱۱سال زندان محکوم شد.

دولت اسرائیل ۳۰ خردادماه امسال نیز اعلام کرد یک تبعه اردنی که برای ایران جاسوسی می‌کرد را در کرانه باختری بازداشت کرده است.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، این فرد دستورات لازم برای جاسوسی را از عوامل ایران در سوریه و لبنان دریافت می‌کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی و وب‌سایت رادیو فردا / ف.ر/ ر.ح- ک.ر
XS
SM
MD
LG