لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

«تصمیم» ترامپ به «تمدید» معافیت ایران از تحریم‌های اتمی بر اساس برجام


چند گزارش‌ در رسانه‌های آمریکا حاکی از آن است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم به تمدید معافیت جمهوری اسلامی از تحریم‌های اتمی بر اساس توافق اتمی، برجام، گرفته است.
چند گزارش‌ در رسانه‌های آمریکا حاکی از آن است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم به تمدید معافیت جمهوری اسلامی از تحریم‌های اتمی بر اساس توافق اتمی، برجام، گرفته است.

چند گزارش‌ در رسانه‌های آمریکا حاکی از آن است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم به تمدید معافیت جمهوری اسلامی از تحریم‌های اتمی بر اساس توافق اتمی، برجام، گرفته است.

دو خبرگزاری رویترز و بلومبرگ و روزنامه نیویورک تایمز پنج‌شنبه شب، ۲۱ دی‌ماه، به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید ضمن انتشار این خبر گزارش دادند که دونالد ترامپ خبر این تصمیم را روز جمعه اعلام می‌کند.

دولت دونالد ترامپ باید تا روز ۲۳ دی تصمیم‌گیری کند که آیا قصد دارد تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق اتمی با ایران را تمدید کند یا نه. این تمدید هر ۱۲۰ روز یک ‌بار انجام می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا در ۲۳ شهریور سال جاری تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در سال ۱۳۹۴ حاصل شد و بر اساس مصوبه کنگره، رئیس ‌جمهور آمریکا می‌بایست هر ۹۰ روز درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، به کنگره گزارش می‌داد. با سر رسیدن ضرب‌الاجل پیشین در مهرماه، دونالد ترامپ از تأیید پایبندی ایران خودداری کرد.

این اقدام به این نگرانی دامن زده بود که ایالات متحده به عنوان یک پای برجام خود را کنار بکشد و کار درنهایت به برهم خوردن توافق اتمی ختم شود.

آقای ترامپ معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد.

وی همچنین نسبت «بند غروب» در توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌ها پس از دوره زمانی توافق هسته ای با ایران است و در نتیجه به این نگرانی دامن زده‌اند که «ایران می‌تواند حتی پیش از پایان توافق به توانایی ساخت جنگ‌افزار اتمی دست یابد».

در همین زمینه، گفته می شود که دولت آمریکا و کنگره این کشور به دنبال حذف این «بند غروب» هستند که باعث برچیده شدن نظارت و محدودیت های بر برنامه هسته ای ایران می شود.

طبق گزارش آقای ترامپ پس از نشست با مشاوران ارشد خود در کاخ سفید به این تصمیم رسیده است که تعلیق تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بر اساس توافق اتمی را فعلا تمدید کند.

در عین بر اساس گزارش رسانه‌ها در آمریکا رئیس جمهور این کشور در عین ادامه تعلیق این تحریم‌ها، قرار است تحریم‌هایی تازه را علیه جمهوری اسلامی معرفی کند. پیشتر وزیر خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه اظهار نظری کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، استیون منوچین، وزیر خرانه‌داری در دولت دونالد ترامپ، روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار دارد که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود.

او افزود:‌ «ما همچنان آنها را زیر نظر داریم. تحریم‌هایی را آماده کرده‌ایم، و فکر می‌کنم می‌توانید منتظر باشید که تحریم‌های جدیدی از راه برسد.»

علاوه بر این روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه گزارش داد که آقای ترامپ احتمالا بر کنگره آمریکا و همچنین متحدان اروپایی این کشور ضرب‌الاجلی تعیین می‌کند تا یا برجام را «به شکلی که او می‌خواهد» تغییر دهند یا او از توافق کنار خواهد کشید.

از زمانی که زمزمه‌هایی مبنی بر مخالف‌خوانی رئیس جمهور آمریکا در زمینه توافق اتمی موسوم به برجام آغاز شد، اروپایی‌ها کارزاری را به راه انداختند و در اروپا و آمریکا بر حمایت خود از این توافق پافشاری کردند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه نیز چند مقام اروپایی پس از نشستی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بار دیگر بر حمایت خود از برجام تاکید کردند.

مقام‌های اروپایی در این نشست که روز پنج‌شنبه، ۲۱ دی، پایان یافت، ضمن تأکید بر حفظ برجام، تاکید کردند که برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و نقش تهران در منطقه «نگران‌کننده» است، اما «باید در چارچوب دیگری به بحث گذاشته شود».

---------------------------------------------------------

با استفاده از رویترز،بلومبرگ و نیویورک تایمز؛ف.پ
XS
SM
MD
LG