لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

رایزنی ترامپ با مشاوران امنیت ملی‌اش در آستانه اعلام نظر در مورد تحریم‌های ایران‎


عکس از آرشیو.
عکس از آرشیو.

گزارش‌ها حاکی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه ۲۱ دی در نشستی با مشاوران ارشد خود در امور امنیت ملی، موضوع تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داده است.

در همین حال، یک مقام دولت امریکا به رویترز گفته است، انتظار نمی رود که دونالد ترامپ تصمیم خود را پنجشنبه اعلام کند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفته است، این تصمیم احتمالا روز جمعه از سوی کاخ سفید اعلام خواهد شد.

این در حالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه تصریح کرد که رئیس‌جمهور آمریکا همچنان معتقد است توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران «بدترین» توافق همه دوران‌هاست.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است که یکی از عیب‌های بزرگ این [توافق] محدودیت‌ها است که ایران را رها می‌ کند که آشکارا برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و می تواند به سرعت به آستانه ظرفیت سلاح هسته‌ای دست یابد.

او اضافه کرده است: خیلی واضح است که ما این را یک مشکل بزرگ می‌دانیم. دولت به همکاری با کنگره و متحدان برای رفع این عیب‌ها ادامه می‌دهد.

هرچند سخنگوی کاخ سفید در خصوص زمان اعلام تصمیم دونالد ترامپ حرفی نزده است، اما استیو گلدستاین، معاون وزارت خارجه آمریکا گفته است که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم اکنون در کاخ سفید است و دونالد ترامپ به زودی تصمیم خود را اعلام کند.

دولت دونالد ترامپ باید تا روز ۲۳ دی تصمیم‌گیری کند که آیا قصد دارد تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق اتمی با ایران را تمدید کند یا نه. این تمدید هر ۱۲۰ روز یک‌بار انجام می‌شود. رییس جمهوری آمریکا در ۲۳ شهریور سال جاری تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در سال ۱۳۹۴ حاصل شد و بر اساس مصوبه کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا می‌بایست هر ۹۰ روز یک‌بار درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، به کنگره گزارش دهد.با سر رسیدن ضرب‌الاجل پیشین در مهرماه، دونالد ترامپ از تأیید اقدامات ایران خودداری کرد.

دونالد ترامپ پیشتر نیز نسبت «بند غروب» در توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌ها پس از دوره زمانی توافق هسته‌ای با ایران است و در نتیجه به این نگرانی دامن زده‌اند که «ایران می‌تواند حتی پیش از پایان توافق به توانایی ساخت جنگ‌افزار اتمی دست یابد».

در همین زمینه، گفته می‌شود که دولت آمریکا و کنگره این کشور به دنبال حذف این «بند غروب» هستند که باعث برچیده شدن نظارت و محدودیت‌های بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

مقام‌های ایران طی روزهای اخیر تأکید کرده‌اند که وضع دوباره تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا نقض توافق ایران و قدرت‌های جهانی است و تهران در این زمینه دست به اقدامات متقابل خواهد زد که یکی از آنها می‌تواند افزایش غنی‌سازی اورانیوم باشد.

با استفاده گزارش های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک./م.ا
XS
SM
MD
LG