لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

اتحادیه اروپا در «حمایت از برجام» روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد


وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه و با حضور وزیر خارجه ایران، قرار است با فدریکا موگرینی دیدار کنند
وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه و با حضور وزیر خارجه ایران، قرار است با فدریکا موگرینی دیدار کنند

گزارش‌ها حاکی است قدرت‌های اروپایی برای تایید دوباره توافق اتمی با ایران موسوم به برجام، پنج‌شنبه در بروکسل جلسه‌ای تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این جلسه با حضور وزیران خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان برگزار خواهد شد که در جریان آن فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضع قدرت‌های اروپایی در حمایت از برجام را اعلام می‌کند.

منابع دیپلماتیک گفتند در این جلسه همچنین از ایران خواسته می‌شود با بازرسان بین المللی همکاری کند.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفته است: «هدف ما این است که پیامی به واشینگتن فرستاده و بگوییم ایران همکاری می‌کند و بهتر است که در چارچوب توافق اتمی باشیم تا این که بخواهیم تهران را منزوی کنیم.»

یک دیپلمات دیگر اروپایی با اشاره به این که روز پنجشنبه برای این جلسه انتخاب شده، گفت: «انتخاب این روز، تصادفی نبوده است. این کمپینی است که از ماه اکتبر داریم دنبال می‌کنیم.»

اشاره این دیپلمات به سخنان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا است که حاضر نشده بود تایید کند که تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام، عمل می‌کند.

آقای ترامپ تا روز جمعه باید درباره ادامه لغو تحریم‌های ایران در راستای توافق برجام تصمیم بگیرد. در صورتی که رییس جمهوری آمریکا موافقت نکند، تحریم‌ها باز می‌گردند.

بر اساس توافق هسته‌ای، در صورت پایبندی ایران به مفاد برجام، آمریکا هر ۱۲۰ روز یک‌بار باید تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند.

ایران می‌گوید وضع دوباره تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا نقض توافق ایران و قدرت‌های جهانی است و تهران در این زمینه دست به اقدامات متقابل خواهد زد که یکی از آنها می‌تواند افزایش غنی‌سازی اورانیوم باشد.

بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۲۰ دی، به خبرگزاری صداو‌سیمای جمهوری اسلامی گفته است: «اگر تمدید تعلیق تحریم‌ها در موعد مقرر امضاء نشود بلافاصله در‌‌ همان روز یا روزهای نخست پس از آن، نخستین اقدام متقابل را انجام می‌دهیم.»

وی، «کاهش همکاری‌ها با آژانس» را یکی از این اقدامات دانست و از سوی دیگر گفت که «ایران ظرفیت دارد به سرعت فعالیت‌های هسته‌ای بویژه در حوزه غنی‌سازی اورانیوم را بیش از دوره قبل از برجام افزایش دهد».

برخی گزارش ها حاکی است آقای ترامپ تمایل دارد که تعلیق تحریم‌ها را ادامه دهد، ولی به شرطی که شماری از تحریم ها به شکلی دیگر علیه ایران اعمال شود.

پیشتر، ۵۲ کارشناس امور امنیتی آمریکا که در میان آن‌ها افسران بازنشسته، نمایندگان پیشین کنگره و دیپلمات‌های سابق به چشم می‌خورند در نامه‌ای از رئیس‌جمهور ایالات متحده خواسته بودند که از برجام خارج نشود.

امضاءکنندگان نامه به آقای ترامپ که از سوی «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی» سازماندهی شده است، گفته‌اند: «ما از حقوق شهروندان ایرانی برای آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت کرده و استفاده از زور علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم.»

آنها افزوده‌اند: «در واکنش به تحولات در ایران، چه در حال حاضر و چه در آینده، ایالات متحده باید مراقب باشد گامی برندارد که باعث زیر سؤال رفتن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شود».

رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۲ مهرماه اعلام کرد که دولت وی نمی تواندپایبندی ایران به توافق اتمی با قدرت‌های جهانی را تأیید کند و تصمیم گیری در این زمینه را به کنگره آمریکا واگذار کرد.

آقای ترامپ معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد.

وی همچنین نسبت «بند غروب» در توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌ها پس از دوره زمانی توافق هسته ای با ایران است و در نتیجه به این نگرانی دامن زده‌اند که «ایران می‌تواند حتی پیش از پایان توافق به توانایی ساخت جنگ‌افزار اتمی دست یابد».

در همین زمینه، گفته می شود که دولت آمریکا و کنگره این کشور به دنبال حذف این «بند غروب» هستند که باعث برچیده شدن نظارت و محدودیت های بر برنامه هسته ای ایران می شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ ک.ت/ا.ع
XS
SM
MD
LG