لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

سخنگوی قوه قضائیه: تأیید حکم اعدام برای فرد متهم به جاسوسی برای آمریکا


غلامحسین اسماعیلی
غلامحسین اسماعیلی

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، در نشست خبری هفتگی خود از تأیید حکم اعدام برای یک فرد متهم به جاسوسی برای سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، خبر داد.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز سه‌شنبه به نقل از غلامحسین اسماعیلی نوشت که دادگاه عالی حکم اعدام فردی به نام امیر رحیم‌پور به جرم جاسوسی برای سازمان اطلاعات ایالات متحده را تأیید کرده است.

آقای اسماعیلی گفت: «امیر رحیم‌پور جاسوس سیا که اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار می‌داد، شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد....»

آن طور که سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است، امیر رحیم‌پور «ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی، از آنها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الزحمه دریافت کرده و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد.»

این مقام قضایی جمهوری اسلامی به هیچ اطلاعات یا جزئیات دیگری درباره هویت و مشخصات و پرونده فرد متهم اشاره نکرد.

خبر تأیید حکم اعدام برای یک فرد متهم به جاسوسی برای آمریکا در حالی منتشر می‌شود که تاکنون در اخبار رسمی هیچ اشاره‌ای به این فرد نشده بود.

درباره امیر رحیم‌پور، تنها وب‌سایت حقوق بشری هرانا در شهریورماه سال جاری نکاتی معدود را منتشر کرده بود، از جمله این که او مدرک فوق لیسانس برق قدرت دارد و به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» در «اندرزگاه شماره هفت زندان اوین» در تهران به سر می‌برد.

روز سه‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، غلامحسین اسماعیلی همچنین به خبرنگاران خبر داد که دو نفر دیگر نیز به اتهام جاسوسی محاکمه شده‌اند.

او گفت: «اخیراً دو ایرانی دیگر از جاسوسان سیا که در قالب یک موسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه و به جرم جاسوسی ده سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس محکوم شدند که به خاطر قطعی نبودن احکام، از بیان اسامی خودداری می‌کنم.»

خبرگزاری هرانا در شهریورماه سال جاری فهرستی از ۳۸ نفر منتشر کرد که به گفته این خبرگزاری حقوق بشری به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» و جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برند.

در این فهرست در برابر نام امیر رحیم‌پور آمده بود که «هنوز حکم ندارد».

تایید حکم «جعبه سیاه» بابک زنجانی در دادگاه عالی

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه همچنین از تایید حکم علیرضا زیباحالت منفرد، یکی از همکاران بابک زنجانی، در دادگاه عالی خبر داد.

رسانه‌ها در ایران در آبان‌ماه گذشته خبر دادند که آقای زیباحالت منفرد که از او با عنوان «دست راست» و «جعبه سیاه» بابک زنجانی نیز یاد شده است با حکم دادگاه به ۲۰ سال حبس و پرداخت ۱.۲ میلیارد یورو محکوم شده است.

با این حال خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای اسماعیلی حکم زیباحالت منفرد را «۲۵ سال حبس» نوشته است.

علیرضا زیباحالت منفرد در جلسات دادگاه خود که خرداد امسال برگزار شد، گفت در «ثبت شرکت‌های صوری در مالزی»، دور زدن تحریم و «پیدا کردن مخازن نفتی» برای انبار نفت، آقای زنجانی را کمک می‌کرده و «پنج کشتی» برای فروش دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG