لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

سخنگوی قوه قضاییه: اگر مازیار ابراهیمی شکایت داشته باشد، رسیدگی می‌کنیم


غلامحسین اسماعیلی
غلامحسین اسماعیلی

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه ضمن انتقاد از مصاحبه مازیار ابراهیمی، متهم سابق در پرونده ترور‌های هسته‌ای، و بیان اتفاقات دوران بازداشتش وعده داد که به شکایت او «از ماموران... رسیدگی خواهد شد».

غلامحسین اسماعیلی، روز سه‌شنبه، ۵ شهریور، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: «دل انگلیس خبیث و بی‌بی‌سی به حال ما نسوخته است و در پازل آنها بازی نکنیم.»

آقای اسماعیلی گفت که اگر مازیار ابراهیمی شکایتی از ماموران داشته باشد، قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد، اما «خود او نیز بداند که دل بی‌‌بی‌سی به حالش نسوخته است».

وی در عین حال با اشاره به وعده وزیر اطلاعات برای توضیح درباره این پرونده، ارائه توضیحات بیشتر را به زمان دیگری موکول کرد.

سخنان آقای اسماعیلی پس از آن بیان می‌شود که آقای ابراهیمی در مصاحبه‌های خود گفته که به شکایت‌هایش از ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی رسیدگی نشده است.

مازیار ابراهیمی در سال ۹۱ به اتهام دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته‌ای» ایران بازداشت و در سال ۹۳ آزاد شد. وی چندی پیش در مستندی که از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شد شکنجه‌هایی را که برای اعتراف‌گیری تحمل کرد، از جمله اعدام ساختگی، شرح داد.

سخنگوی دولت ایران نیز خطای وزارت اطلاعات در این باره را تائید کرده و گفت که «همان زمان» از آقای ابراهیمی «دلجویی شد».

علی مطهری، نماینده مجلس، نیز با اشاره به این پرونده و با درخواست «روشنگری» درباره پرونده‌هایی چون بازداشت‌های غیرقانونی مرتبط با ترورهای هسته‌ای، انفجار مشهد، قتل‌های زنجیره‌ای و اتوبوس ارمنستان، گفته است که این رویدادها «به بهانه حفظ نظام» رخ داده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، وعده داده که در این باره سخن خواهد گفت.

با این حال وی روز سه‌شنبه گفت: «مجلس سوال کرده که جواب آن را می‌دهیم.»

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، سوالی را از وزیر اطلاعات در این باره مطرح کرده است.

«جاسوسی» برای اسرائیل

آقای اسماعیلی روز سه‌شنبه همچنین از محکوم شدن دو نفر به زندان به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» خبر داد.

وی از علی جوهری به عنوان فردی نام برده که برای موساد «جاسوسی می‌کرده» و به این کشور هم سفر کرده است.

آقای اسماعیلی گفت که وی به ۱۲ سال زندان و بازگرداندن «دستمزد دریافت شده» از اسرائیل محکوم شده است.

قوه قضاییه ایران مدعی شده که آقای جوهری اطلاعات قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران را «در اختیار اسرائیل قرار می‌داده است».

انوشه آشوری که دوتابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است، دیگر فردی است که آقای اسماعیلی روز سه‌شنبه ادعا کرد «به موساد متصل بود، اطلاعاتی را به این کشور منتقل می‌کرد».

بر اساس این گزارش، انوشه آشوری به ۱۲ سال زندان و بازگرداندن ۳۳ هزار یورو محکوم شده است.

آقای اسماعیلی در نشست خبری خود همچنین بار دیگر ارس امیری، کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا، را به «نفوذ فرهنگی در جامعه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌» متهم کرد و گفت که حکم ده سال زندان او تائید شده است.

خانم امیری چندی پیش در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نوشت که نهادهای امنیتی از او خواسته‌اند با آنها همکاری کند اما او این پیشنهاد را رد کرده و پس از آن، سخنگوی قوه قضائیه اتهام او را در یک مورد «جاسوسی» اعلام کرد.

این در حالی است که در حکم دادگاه علیه خانم امیری به هیچ وجه به جاسوسی اشاره نشده است.

حکم صادرشده برای ارس امیری با اعتراض‌ فراوان از جمله اعتراض۳۵۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی ایران مواجه شده است.

آقای اسماعیلی روز سه‌شنبه همچنین خبر داد که در پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر رئیس قوه قضائیه، ۱۵ نفر بازداشت شده‌اند.

وی همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که مطالب منتشر شده در رسانه‌ها درباره «اعترافات این افراد صحت ندارد».

اکبر طبری در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه به عنوان معاون اجرایی دفتر رئيس قوه قضاییه مشغول به فعالیت بود و به اتهام فساد مالی بازداشت شده است.

منابع: خبرگزاری‌های میزان، ایرنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG