لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

«هشدار جدی» سخنگوی وزارت خارجه ایران به ارمنستان و آذربایجان


سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه گفت که «هرگونه تعرض» به خاک ایران «غیرقابل تحمل» است و در این زمینه به کشورهای آذربایجان و ارمنستان «هشدار جدی» می‌دهیم که «مراقبت لازم» را به عمل آورند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سعید خطیب‌زاده که روز شنبه ۱۲ مهرماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد که ایران «تحرکات در مناطق مرزی» را رصد می‌کند و خواستار «توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی و زمان‌دار» است.

روز جمعه رسانه‌ها گزارش دادند که به دنبال گسترش جنگ در منطقه ناگورنو- قره‌باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دست‌کم ۲۰ خمپاره‌ متعلق به طرف‌های درگیر در این منازعه به نزدیکی روستاهای مرزی ایران برخورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این خمپاره‌ها به «مناطق مرزی و حاشیه رود ارس و روستاهای مرزی شهرستان اصلاندوز اصابت کرده» و بر اثر آن یک کودک بر اثر جراحات به بیمارستان منتقل شده و شش واحد مسکونی نیز تخریب شد.

خبرگزاری مهر امروز هم ویدئویی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مزارع اطراف اصلاندوز دچار آتش‌سوزی گسترده ناشی از برخورد خمپاره‌ها شده‌اند.

روز چهارشنبه هم گزارش شد که سه راکت خمپاره به روستای محمدصالحلو در شهرستان خداآفرین برخورد کرد.

در همین حال در تازه‌ترین اظهارنظر پیرامون جنگ قره‌باغ، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، اشغال مناطقی از این کشور توسط ارمنستان را عامل اصلی بروز بحران جاری دانست و گفت ارمنستان دنبال صلح نیست.

او که با شبکه خبری الجزیره گفت‌وگو می‌کرد، خواستار فشار میانجی‌گران به ارمنستان برای اجرای بیانیه‌های سال ۱۹۹۳ سازمان ملل شد که از ارمنستان خواستار «عقب‌نشینی سریع» از مناطق اشغال شده بود.

او تاکید کرده است که دولت آذربایجان برای حل این مشکل نمی‌تواند ۳۰ سال دیگر منتظر بماند و مشکل باید اکنون حل شود.

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد شوروی آغاز شد و در جنگ‌های شدید بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

این منطقه که اکثر جمعیت آن ارمنی‌تبار هستند یک بخش مستقل در داخل قلمرو جمهوری آذریجان است، ولی استقلال آن هیچ گاه از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

آقای علی‌اف همچنین حضور نیروهای سوری در جنگ با ارمنستان را تکذیب کرده است.

پیش از این دولت ارمنستان اعلام کرده بود که دولت ترکیه برای حمایت از آذربایجان اقدام به اعزام مزدوران سوری به جنگ کرده است.

علاوه بر این، دو منبع گرو‌ه‌های شبه نظامی در سوریه به خبرگزاری رویترز گفته‌ بودند، ترکیه برای حمایت از آذربایجان شماری از جنگجویان را از سوریه به منطقه قره‌باغ اعزام کرده است.

ایران و روسیه نیز در روزهای گذشته از حضور جنگجویان سوری و لیبیایی در درگیری‌های این منطقه ابراز نگرانی کرده بودند.

دولت ترکیه در روزهای اخير بارها اعلام کرده «به هر شکلی که ضروری باشد از جمهوری آذربایجان حمایت خواهد کرد»، ولی اعزام مزدوران سوری را تکذیب کرده است.

روز ۱۰ مهرماه امانوئل مکرون، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری فرانسه، روسیه و آمریکا در بیانیه مشترکی خواستار توقف درگیری و برقراری صلح در این منطقه شدند.

با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ۱۱ مهر مخالفت خود با مشارکت دولت‌های روسیه، فرانسه و آمریکا در حل این بحران اعلام کرد و گفت این کشورها «حدود ۳۰ سال این مشکل را نادیده گرفته‌اند و اکنون مشارکت آنها در یافتن راه حلی برای این بحران غیرقابل پذیرش است.»

در جریان جنگ فعلی بین آذربایجان و ارمنستان، دولت آذربایجان تلفات نظامی خود را اعلام نکرده ولی می‌گوید تاکنون ۱۹ غیرنظامی کشته و ۵۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دولت محلی ناحیه ناگورنو- قره‌باغ نیز اعلام کرده که حداقل ۱۰۳ پرسنل نظامی این ناحیه کشته و ۲۰۰ نفر هم مجروح شده اند. مقام‌های این منطقه همچنین تلفات غیرنظامیان را نیز ۱۱ کشته و ۶۰ مجروح اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG