لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۹

یک مدیر سابق صداوسیما به اتهام افساد فی‌الارض اعدام شد


کریم زرگر فعالیت‌های سینمایی نیز داشت
کریم زرگر فعالیت‌های سینمایی نیز داشت

گزارش‌ها از ایران حاکی است که کریم زرگر، از مدیران سابق صداوسیمای ایران و سینماگر، به اتهام افساد فی‌الارض روز دهم بهمن‌ماه در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد.

وب‌سایت خبری زیتون در خبری کوتاه کریم زرگر را متولد ۱۳۳۲ در شهر اهواز و دارای دکترای حقوق دریایی از دانشگاه استراسبورگ فرانسه معرفی می‌کند که در کارنامه کاری‌اش عنوان مدیرکل سیمای برون‌مرزی نیز به چشم می‌خورد.

از آقای زرگر به عنوان مدیر مؤسسه‌ «مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت» نیز یاد شده است و آن طور که از گزارش‌ها برمی‌آید او در ارتباط با فعالیتش در همین موسسه و «به دلیل تبلیغ و ترویج جنبش نوظهور عرفانی اکنکار به اتهاماتی از جمله فساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بود».

«اِکِنکار» یک جنبش معنوی و عرفانی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی در ایالات متحده بنیان گذاشته شد. هدف از این جنبش دریافت «نور و صوت الهی» از طریق تمرینات روحی است.

این در حالی است که چندی پیش محمود بهزادی راد، از وکلای پرونده، به رادیو فردا گفته بود که پرونده آقای زرگر «عقیدتی نبوده» و او به همراه فردی دیگر به نام مرجان داوری «به دلیل تجاوز به زنان و کودکان و تهیه عکس و فیلم از صحنه‌های تجاوز» به افساد فی‌الارض متهم شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کریم زرگر «در مهرماه ۱۳۹۴ با تعطیلی و بازداشت مسئولان مؤسسه راه معرفت به همراه مرجان داوری بازداشت و راهی بند ۲۰۹ زندان اوین شد».

پس از برگزاری دادگاه در مهرماه و آذرماه سال ۹۵ به ریاست قاضی صلواتی، نهایتاً دادگاه به اتهاماتی از جمله فساد فی‌الارض هر دو متهم را به اعدام محکوم کرد.

آن طور که هرانا گزارش می‌‌دهد، «علاوه بر حکم دادگاه انقلاب، کریم زرگر در پرونده دیگری تحت اتهام تجاور به عنف نیز در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد».

در همین زمینه هادی عرفانیان، وکیل خانم داوری که از او با عنوان «مترجم و محقق ۵۰ ساله» یاد شده، گفته است که حکم اعدام موکلش در مهرماه سال جاری توسط دیوان عالی کشور نقض شده است.

روزنامه ایران چاپ تهران روز دوشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، در صفحه حوادث خود خبری منتشر کرد از اعدام فردی که این روزنامه «عامل جنایت‌های سیاه» می‌خواند.

این روزنامه در خبر خود از ذکر نام و مشخصات این فرد و «همسر» او خودداری کرده، اما به نظر می‌رسد خبر به اعدام کریم زرگر مربوط باشد.

در این خبر آمده است: «مرد میانسال... با دایر کردن یک مؤسسه عرفان قلابی در تهران و با کمک همسرش، زنان و دختران گرفتار را به خلوتگاه شیطانی کشانده و نقشه‌های سیاهش را اجرا می‌کرد».

این خبر ادامه می‌دهد: «این زن و شوهر همچنین به اتهام تجاور به عنف در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران نیز به صورت غیرعلنی مورد محاکمه قرار گرفتند و مرد شیطان‌صفت به اعدام محکوم شد. این حکم چندی قبل به اجرا درآمد و حکم همسرش نیز پس از تأیید نهایی اجرا می‌شود.»

کریم زرگر در سینما هم فعالیت داشت و در تیتراژ فیلم «عروسی خوبان» به کارگردانی محسن مخملباف نامش به عنوان مدیر تولید و بازیگر دیده می‌شود.

از دیگر آثار سینمایی او در مقام بازیگر می‌توان به «جنگ نفتکش‌ها» و به عنوان کارگردان در «مدرسه رجایی» اشاره کرد.

ف.دو/پ.پ

XS
SM
MD
LG