لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

ماموران امنیتی «مانع حضور محمد خاتمی» در مراسم سالگرد افتتاح کتابخانه ملی شدند


محمد خاتمی در سال‌های اخیر با محدودیت‌های بسیاری برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود مواجه بوده است.
محمد خاتمی در سال‌های اخیر با محدودیت‌های بسیاری برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود مواجه بوده است.

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر داده‌اند که محمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق ایران بار دیگر با ممانعت نهادهای امنیتی مواجه شده و نتوانسته است که خانه خود را به قصد حضور در یک مراسم ترک کند.

کانال تلگرامی «امتداد» روز شنبه پنجم اسفند گزارش داد که ماموران امنیتی اجازه ندادند آقای خاتمی در مراسم هشتادمین سالگرد افتتاح کتابخانه ملی شرکت کند.

محمد خاتمی از سال ۱۳۷۱ پس از استعفاء از سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست کتابخانه ملی را برعهده گرفت و تا سال ۱۳۷۶، زمانی که به مقام ریاست‌جمهوری ایران رسید، این سمت را در اختیار داشت.

گزارش کانال تلگرامی امتداد می‌گوید: «در مراسمی با عنوان "یاد ایام" که قرار بود اهالی قدیم و فعلی کتابخانه ملی در ساختمان ۳۰ تیر این نهاد گرد هم آیند، از سیدمحمد خاتمی رییس اسبق کشورمان نیز دعوت به حضور شده بود».

این گزارش در وبسایت‌های زیتون و وکیل ملت نیز بازتاب یافته است، اگرچه سایت وکیل ملت ساعاتی بعد این خبر را حذف کرد.

‎آقای خاتمی در سال‌های اخیر با محدودیت‌های بسیاری برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود مواجه بوده است. آذرماه امسال گزارش شد که ماموران امنیتی به او اجازه نداده‌اند که در نشستی با حضور وزیران سابق ایران که در دولت وی فعالیت می‌کردند حضور یابد.

وی همچنین از شرکت در مراسم عروسی فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد رهبران جنبش سبز ایران منع شد و یک بار نیز اجازه نیافت به تماشای تئاتر برود. در عین حال رسانه‌های داخل کشور اجازه انتشار اسم و عکس آقای خاتمی را ندارند.

اما برخورد جدید ماموران امنیتی با آقای خاتمی در شرایطی صورت می‌گیرد که موضع‌گیری وی در رابطه با اعتراضات سراسری دی‌ماه در ایران خشم منتقدان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی را برانگیخت.

بیانیه‌ای که مجمع عمومی روحانیون مبارز با ریاست محمد خاتمی منتشر کرد اگرچه عنوان می‌کند مردم ایران «حق دارند مطالبات خود را از طریق قانونی و اعتراضات مدنی اظهار و حتی فریاد کنند» اما بلافاصله کشورهای خارجی را به دست داشتن در اعتراضات متهم کرد و هشدار داد که «عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوء‌استفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی، و حتی قتل انسان‌های بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند».

این بیانیه را چهره‌ای مانند اسحاق حهانگیری معاول اول رئیس‌جمهوری ایران به «دفاع از نظام و رهبری» تعبیر کرد و گفت که «نجابت تمام» را از محمد خاتمی در جریان بحران و اعتراضات اخیر مشاهده کردیم که «با وجود آنکه خیلی‌ها که مدعی حمایت از نظام هستند حاضر نشدند یک کلمه حرف بزنند اما او سینه سپر کرد و به همین دلیل مورد تهاجم دشمنان خارج از کشور قرار گرفت».

بر اساس گزارش کانال تلگرامی امتداد و بسایت‌های زیتون، وکیل ملت و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG