لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه در مورد ایران گفت‌وگو کردند


از راست: ترامپ و مکرون
از راست: ترامپ و مکرون

کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و هم‌تای فرانسوی او اخیرا در مورد اعتراضات ایران و تحولات مربوط به کره شمالی، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. دونالد ترامپ از اعتراضات ایران حمایت کرده و به‌تازگی گفته حاضر به گفت‌وگو با رهبر کره شمالی است.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه صورت گرفته‌است.

به گفته کاخ سفید مکالمه رهبران دو کشور با نیت تاکید بر «اهمیت» تلاش‌های آمریکا، کره جنوبی و جامعه جهانی در روند خلع سلاح اتمی کره شمالی انجام شده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده ۱۶ دی ماه گفته بود اگر شرایط پیش آید، «قطعا» حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی‌ست. دونالد ترامپ در عین حال ابراز امیدواری کرده‌است، مذاکرات دو کره، که سئول و پیونگ‌یانگ برای انجام آن اعلام آمادگی کرده‌اند، نتیجه مطلوبی داشته باشد.

آن‌طور که کاخ سفید می‌گوید آقایان مکرون و ترامپ «در عین حال هم‌عقیده هستند که اعتراضات گسترده در ایران نشانه شکست حکومت ایران در برآورده کردن نیازهای شهروندان خود‌ است؛ در حالی‌که به جای آن، ثروت کشور را خرج تروریسم و اقدامات نظامی در خارج از کشور می‌کند».

دونالد ترامپ در روزهای گذشته به‌تاکید از اعتراضات ایران حمایت کرده‌است. او در یکی از نوشته‌های خود در توئیتر خطاب به شهروندان ایران گفته‌است «شاهد حمایت بزرگ ایالات متحده در زمان مناسب خواهید بود».

به درخواست آمریکا جلسه‌ای نیز در شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با ایران برگزار شد. در جریان آن، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به ستایش از معترضان در ایران پرداخت و گفت آن‌ها به کمک جهان نیاز دارند. نیکی هیلی گفته بود که ناآرامی‌ها در ایران نه فقط بر حقوق بشر، بلکه بر صلح و امنیت جهانی هم تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر اما فرانسه، کشور دیگری که صاحب حق وتو در شورای امنیت است، اعلام کرده رخدادهای ایران را نمی‌شود «خطری برای صلح و امنیت جهانی» دانست.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ۱۵ دی ماه ضمن حمایت از حقوق معترضان و حق آن‌ها برای اعتراضات مسالمت‌آمیز، اما گفته بود هر تغییری در ایران باید از داخل باشد و نه از خارج کشور.

تازه‌ترین اعتراضات ایران که در یک دهه گذشته بی‌سابقه برآورد می‌شود، از هفتم دی ماه آغاز شد و در مدت کوتاهی به شهرهای مختلف ایران سرایت کرد. اعتراضات اقتصادی اولیه خیلی زود روند سیاسی به خود گرفت و طی آن‌ها شعارهایی علیه رهبر و نهادهای جمهوری اسلامی، یا در حمایت از پادشاهان پهلوی مطرح شد. بنا بر گزارش‌ها دست‌کم ۲۱ نفر در جریان این اعتراضات کشته و صدها نفر بازداشت شده‌اند.

با استفاده از رویترز، توئیتر و رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG