لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

ترامپ می‌گوید حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با رهبر کره شمالی است


دونالد ترامپ در جمع جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا؛ ۲۰ دسامبر
دونالد ترامپ در جمع جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا؛ ۲۰ دسامبر

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید اگر شرایط پیش آید، «قطعا» حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با رهبر کره شمالی‌ست. دونالد ترامپ در عین حال ابراز امیدواری کرده‌است، مذاکرات دو کره نتیجه مطلوبی داشته باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۶ دی ماه در کمپ‌ دیوید، ایالت مریلند، در پاسخ به خبرنگاران گفته در صورتی‌که فرصت آن پیش آید، حاضر و مایل به گفت‌وگو با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی‌ست و «ابدا مشکلی وجود ندارد». با این حال ترامپ تاکید کرده پیش‌شرط‌هایی مطرح خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات کره جنوبی و کره شمالی نیز نتایج مطلوبی در پی داشته باشد. او در عین حال اظهار داشت که فراهم‌شدن زمینه چنین مذاکراتی ناشی از سیاست‌های اوست: «این یک آغاز است و آغاز بزرگی‌ست. اگر به خاطر من نبود آن‌ها مذاکره‌ای با هم نمی‌کردند».

کیم جونگ‌اون، ۱۱ دی ماه در پیام سال نوی میلادی خود، از «لزوم کاهش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره» سخن گفت.

رهبر کره شمالی، یک سال پس از شدت‌گرفتن بحران در شبه‌جزیره کره، افزایش قابل‌توجه آزمایش‌های نظامی‌هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تهدیدهای متقابل، در آغاز سال ۲۰۱۸ اعلام کرد «هم شمال و هم جنوب باید تلاش کنند» تا از تنش‌ها کاسته شود.

یک روز پس از این سخنان، کره جنوبی گفت حاضر است با پیونگ‌یانگ، به مذاکره بنشیند. در نهایت کره شمالی در روز جمعه موافقت خود را با از سرگیری مذاکرات با همسایه جنوبی اعلام کرد.

با وجود اظهارات متقابل و آماده‌شدن مقدمات گفت‌وگوها، انجام چنین مذاکراتی خیلی دور از ذهن نبود. چند روز پیش از سال نوی میلادی، وزارت‌خانه ناظر بر امور کره شمالی در کره جنوبی، پیش‌بینی کرده بود پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۸ به «ظرفیت‌های اتمی و موشکی خود خواهد افزود» و «احتمالا به‌دنبال راهی برای مذاکره» خواهد گشت.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۷، با وجود افزایش کم‌سابقه تنش‌ها، تهدیدها و هشدارها، از مذاکره دوری جست و به آزمایش‌های موشکی و نطامی خود ادامه داد؛ تابستان گذشته یک آزمایش هسته‌ای تازه نیز انجام داد که گفته شده مربوط به یک «بمب هیدروژنی» می‌شود.

اقدامات کره شمالی با محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شده، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز این کشور را تهدید کرده بود با «خشم و آتش» روبه‌رو خواهد شد؛ اما وزارت خارجه ایالات متحده بارها در مورد مذاکرات و یافتن راه‌حل دیپلماتیک ابراز امیدواری‌ کرده بود. پیونگ‌یانگ می‌گوید برنامه موشکی و هسته‌ای آن کشور «پیش‌گیرانه» و برای «دفاع در مقابل حمله اتمی» است.

این کشور در حال حاضر تحت تحریم‌های شدیدی قرار دارد. آن‌طور که سئول برآورد کرده این تحریم‌ها بیش از ۳۰ درصد از صادرات کره شمالی به چین -مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ- کاسته‌است و نشانه‌هایی از افزایش ناگهانی بهای برخی کالاها و مایحتاج اولیه نیز دیده می‌شود.

برپایه گزارش‌های رویترز، خبرگزاری دولتی کره جنوبی و رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG