لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

وزارت اطلاعات: شش تن در کردستان و خوزستان بازداشت شدند


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که دو «اقدام تروریستی» در استان‌های کردستان و خوزستان را خنثی کرده و شش نفر را در این ارتباط بازداشت کرده است.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اظهار کرد که در استان کردستان گروهکی «تروریستی» با نارنجک به مقر پلیس آگاهی شهرستان سقز حمله کرد که این حمله خنثی شد و خسارتی هم در پی نداشت.

در این بیانیه در مورد جزئیات اقدام خنثی شده در خوزستان توضیحی ارائه نشده است.

وزارت اطلاعات گفته است که در کردستان و خوزستان در مجموع شش تن توسط «سربازان گمنام امام زمان» دستگیر شده‌اند. سربازان گمنام عنوانی است که به نیروهای وزارت اطلاعات اطلاق می‌شود.

به گفته این وزارتخانه از افراد بازداشت شده «هفت عدد کلاشنیکف٬ سه قبضه سلاح یوزی٬ ۱۷ قبضه کلت کمری٬ هشت عدد نارنجک٬ دوربین دید در شب و مقادیر قابل توجهی مهمات کشف و ضبط» شده است.

وزارت اطلاعات می‌گوید اشخاص بازداشت شده عضو «گروهک‌های تجزیه‌طلب و تکفیری» بودند و در نظر داشتند در شهرهای مرکزی دست به عملیات بزنند. با این‌حال این وزارتخانه به طور مشخص نگفته این افراد به کجا منتسب هستند.

جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح مخالف خود در استان‌های غربی ایران از جمله احزاب مسلح کرد با عنوان «گروه‌های تروریستی» نام می‌برد. گروه‌های کرد اما هدف از درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی را «دفاع از حقوق کردها» اعلام می‌کنند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین افزوده است که «سربازان گمنام» با کمک مرزبانان طرح «انتقال یک محموله چند صد تنی مواد انفجاری با هدف انفجارات پی در پی در کشور» را نیز خنثی کرده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

مناطق مرزی غرب ایران بارها شاهد تنش و درگیری بوده است. در آخرین مورد٬ مدیرکل امنیتی استان کردستان ۳۰ تیرماه از کشته شدن ۱۱ تن از نیروهای سپاه پاسداران و مجروح شدن هشت تن دیگر از سپاهیان در درگیری با افراد «گروه پژاک» در شهرستان مریوان در کردستان خبر داده بود.

۲۶ تیرماه نیز وزیر اطلاعات از دستگیری یک «تیم تروریستی» داعش در جنوب غرب ایران خبر داد و گفت به این تیم «چهار نفره» ماموریت داده شده بود که مسلح شوند و اگر نمی‌توانند در استان خودشان وارد عمل شوند٬ دست به اقداماتی در «شیراز و اصفهان»‌بزنند.

با استفاده از بیانیه وزارت اطلاعات و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG