لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

وزیر اطلاعات از دستگیری یک تیم «داعش» در جنوب غرب ایران خبر داد


محمود علوی، وزیر اطلاعات از دستگیری یک تیم چهارنفره به گفته او وابسته به داعش در ایران خبر داد
محمود علوی، وزیر اطلاعات از دستگیری یک تیم چهارنفره به گفته او وابسته به داعش در ایران خبر داد

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه ۲۶ تیر در زنجان از دستگیری یک «تیم تروریستی داعش» در جنوب غرب ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر اطلاعات دولت دوازدهم، توضیح داد: «تیم چهار نفره‌ای با محوریت فردی شکل گرفته بود که برادر این فرد در سوریه از اعضای گروه داعش بوده و در همان جا کشته شده بود.»

به گفته محمود علوی، این افراد قصد داشتند پس از تشکیل گروهی در ایران به داعش بپیوندند که ماموران وزارت اطلاعات روز دوشنبه، ۲۵ تیرماه، این افراد را شناسایی و بازداشت کرده‌اند.

آن‌طور که وزیر اطلاعات اضافه کرده «از طرف امیر داعش به آنها ابلاغ شد که در ایران بمانند.»

علوی مدعی شده که «امیر داعش» به این افراد گفته بود «امروز اقدامات مجاهدانه بر هجرت مقدم‌تر است،‌ در ایران بمانید و اسلحه و امکانات تهیه کنید، برنامه‌ریزی کنید و اگر نمی‌توانید در استان خودتان اقدام کنید در شیراز و اصفهان اقدامات خود را انجام دهید.»

وی افزوده که این افراد با وجود در اختیار داشتن «مواد منفجره و امکانات»، شناسایی شدند و علاوه بر آنها، «سه نفر از مرتبطین آنها» نیز بازداشت شده‌اند که «در حال حاضر تخلیه اطلاعاتی روی آنها انجام می‌شود.»

حاتم مرمضی

به نظر می‌‌رسد منظور وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از فردی که «در سوریه از اعضای گروه داعش بوده و در همان جا کشته شده بود»، حاتم مرمضی باشد که رسانه‌های سپاه وی را عضو گروه حکومت اسلامی (داعش) معرفی می‌کنند.

محمود علوی با این حال به نام حاتم مرمضی، برادر وی و دیگر بازداشت‌شدگان هیچ اشاره‌ای نکرده است.

در خردادماه سال جاری، اخبار ضد و نقیضی درباره مرگ حاتم مرمضی منتشر شد و شماری از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران، وی را «فعال فرهنگی عرب» معرفی کردند که در زندان‌های داخل کشور جان باخته است.

در همان حال، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران وی از اعضای گروه «داعش» معرفی کردند که بر اساس گزارش آنها توسط اعضای «تحریر الشام» در سوریه کشته شده است.

گزارش‌های خبرگزاری‌های تسنیم و فارس که هر دو به سپاه پاسداران نزدیک هستند درباره آقای مرمضی بعد از آن منتشر شد که یکی از بستگان او در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر از مرگ او در زندان اهواز داد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، روز سه‌شنبه در بخشی از سخنان خود در مورد فردی که «در سوریه از اعضای گروه داعش بوده و در همان جا کشته شده بود»، بدون ذکر او، توضیحاتی ارائه کرد.

آقای علوی افرادی که پیش‌تر به گفته وی تلاش کردند نشان دهند این فرد در داخل ایران کشته شده را «یک عده نادان» نامیده و افزود که «خوشبختانه خیلی زود این توطئه خنثی و مشخص شد که این فرد تکفیری، در سوریه» کشته شده است.

پیش از این، فیصل مرمضی که خود را «پسرعمو و شوهر خواهر» حاتم مرمضی معرفی می‌کند٬ در گفت‌وگوها با رسانه‌های خارج از کشور گفته بود که پسرعموی او در ماه رمضان سال ۹۶ از سوی نیروهای اداره اطلاعات اهواز در سوسنگرد «ربوده» شد٬ اما این اداره در مقابل مراجعات مکرر خانواده وی٬ این موضوع را انکار کرد.

به گفته وی٬ پس از آزادی فردی که حاتم مرمضی را در زندان دیده بود و تماس وی با خانواده حاتم٬ باز هم خانواده او به اداره اطلاعات اهواز مراجعه کردند٬ اما ماموران پس از دریافت عکسی از حاتم٬ به خانواده او اعلام کردند که چنین فردی در زندان وجود ندارد.

آن‌طور که فیصل مرمضی گفته٬ «اداره اطلاعات اهواز» با پدر حاتم تماس می‌گیرد و از مرگ فرزند وی در زندان بدون ارائه توضیح بیشتری خبر می‌دهد».

بر اساس اظهارات وی٬ «جسد حاتم مرمضی نیز به خانواده وی تحویل نشده و اداره اطلاعات اهواز به آنها گفته که پس از دفن٬ محل آن را به آنها اطلاع خواهد داد».

فیصل مرمضی٬ سن پسرعموی خود را «۲۰ سال» عنوان کرده و مدعی شده که «وی پیشتر نیز دو بار بازداشت شده بود» و به‌دلیل «شکنجه» در سن ۱۵ سالگی٬ دچار «کوررنگی» شده بود.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم با انتشار چندین تصویر از حاتم مرمضی در حالی که «اسلحه» در دست دارد٬ نوشته که وی از اعضای ایرانی گروه «داعش» بوده که در حمله اعضای گروه تحریر الشام- شاخه القاعده در سوریه- کشته شده است.

این خبرگزاری در مطلبی با عنوان «آیا حاتم مرمضی فعال حقوق بشر بود؟»٬ نوشته که وی در ادلب سوریه مشغول «آموزش نظامی» بود که در حمله هیئت تحریرالشام به رهبری «ابومحمد الجولانی» به یکی از مراکز آموزشی داعش٬ کشته شد.

بر اساس این گزارش٬ یک ایرانی دیگر به نام «هادی ساعدی» که به گفته آن، «چندی پیش به داعش پیوسته بود» بین اسرای تحریرالشام در حمله روز دوشنبه است.

تسنیم توضیح بیشتری درباره ساعدی و نیز اینکه این اطلاعات را چه منبعی در اختیار این خبرگزاری قرار داده٬ نداده است.

«جلوگیری از تحرکات ۳۰ نفر از اعضای یک گروه مسلح»

هم‌زمان، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز سه‌شنبه به تسنیم گفت: «در جریان اعتراض‌های خرمشهر، جلوی تحرکات ۳۰ نفر از اعضای یک گروهک تروریستی که مسلح بودند و از سوی سعودی‌ها قصد عملیات مسلحانه داشتند، گرفته شد.»

وی شواهدی در مورد ارتباط این افراد با «سعودی‌ها» ارائه نکرد اما گفت که سال گذشته قرارگاهی با حضور آمریکا، اسرائیل، عربستان و سازمان مجاهدین خلق «در سلیمانیه عراق برای رهبری اغتشاشات دی‌ماه ایران تشکیل شد.»

چند رسانه خبری در آمریکا و اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۲ تیرماه، از تشکیل یک کمیته مشترک توسط دولت‌های دو کشور برای «افزایش فشار از داخل» بر حکومت جمهوری اسلامی خبر دادند.

کانال ده تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام اسرائیلی توضیح داده‌بود که هدف از تشکیل این کمیته «نه تغییر رژیم»، بلکه «بهره‌برداری از فشارهای داخلی در ایران برای واداشتن آیت‌الله‌ها به تغییر رفتارشان» است.

مشخص نیست «۳۰ نفری» که این نماینده مجلس درباره آنها سخن گفته با خبر دستگیری «تیم تروریستی» مورد نظر وزیر اطلاعات در همین روز، ارتباطی با هم داشته‌اند یا این دو خبر ربطی به هم ندارد.

شماری از مردم آبادان و خرمشهر در دو هفته نخست تیرماه، در اعتراض به شوری و قطع آب این شهرها، تجمع‌ها و راهپیمایی‌هایی را سامان دادند که در جریان آنها شعارهایی علیه مسئولان استانی و مقام‌های کشوری سر داده شد.

برخی از این تجمعات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و شماری از معترضان بازداشت شدند.

پس از آن در برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان در حمایت از اعتراض مردم خرمشهر و ابادان نیز تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی شکل گرفت.

با استفاده از تسنیم، ایسنا و رادیو فردا؛ آ.ن / ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG