لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

نامه نمایندگان یزدی مجلس در حمایت از عضو زرتشتی شورای شهر


محمدرضا تابش، یکی از امضاکنندگان نامه
محمدرضا تابش، یکی از امضاکنندگان نامه

در ادامه واکنش‌ها به تعلیق موقت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، نمایندگان یزدی مجلس ایران روز شنبه، ۲۲ مهرماه، در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار لغو حکم تعلیق او شدند.

دیوان عدالت اداری کشور با استناد به نظر آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را ممنوع دانسته رای به برکناری سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد داد.

در همین زمینه رئیس شورای شهر یزد روز ۱۶ مهرماه اعلام کرد که حکم تعلیق موقت عضویت آقای نیک‌نام، نماینده زرتشتی این شورا، ابلاغ شده ‌است.

این حکم تاکنون مخالفان بسیار پیدا کرده است: غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد، که تاکید کرده است تن به اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری سپنتا نیکنام نخواهد داد و آن را برخلاف آزادی و دین‌داری می‌داند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، هم حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد را «خلاف قانون» خوانده است.

حال در ادامه این مخالفت‌ها مجمع نمایندگان استان یزد در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار رسیدگی به این موضوع و رفع حکم تعلیق موقت آقای نیکنام شده است.

این نامه را که تاریخ روز شنبه، ۲۲ مهرماه، را بر خود دارد محمدرضا تابش، نماینده اردکان، ابوالفضل موسوی، نماینده یزد، کمال دهقانی، نماینده تفت و میبد، و محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق، خطاب به علی لاریجانی نوشته‌اند.

این نمایندگان تاکید کرده‌اند: «تصمیمات قضایی باید در جهت اصول حقوقی و مصالح عمومی و در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی و امنیت کشور و حیثیت داخلی و بین‌المللی... باشد.»

سپنتا نیک‌‌نام در دوره چهارم نیز عضو شورای شهر یزد بود. او در دوره پنجم شورای شهر یزد، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم به عضویت شورای شهر یزد درآمد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در گزارشی گفته است که با توجه به جمعیت شش ‌هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای او از طرف شهروندان «مسلمان» شهر بوده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۶ فروردین سال جاری در نامه‌ای با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان و نظریه فقهای این شورا راجع به تبصره یکم ماده ۲۶ قانون شوراها، خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شد که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

با این حال به گفته علی مطهری، نایب رئیس مجلس، این ابلاغیه «مصوبه شورای نگهبان نیست، بلکه صرفاً از طرف آقای جنتی صادر شده ‌است».

حکم دیوان عدالت اداری پس از آن صادر شد که علی‌اصغر باقری، نامزد شکست‌خورده شورای شهر یزد، از سپنتا نیکنام شکایت کرد.

XS
SM
MD
LG