لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

سپنتا نیکنام : همان‌طور که شعار می‌دهند به رای مردم احترام بگذارند


سپنتا نیکنام در دوره پنجم شورای شهر یزد، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم به عضویت شورای شهر یزد درآمد
سپنتا نیکنام در دوره پنجم شورای شهر یزد، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم به عضویت شورای شهر یزد درآمد

سپنتا نیكنام، عضو شورای شهر یزد در دوره چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای شهر از اطلاع‌رسانی برای برگزاری «تحصن آرام و مصالحت آمیز» مردم یزد صبح روز شنبه در مقابل فرمانداری شهر یزد خبر داد. وی از مسئولان خواسته است «همان‌طور كه شعار می‌دهند به رای مردم احترام بگذارند».

سپنتا نیکنام که با روزنامه اعتماد گفت و گو کرده با تاکید بر این که مردم و چهره‌های سیاسی اقدام دیوان عدالت اداری در تعلیق موقت عضویت او را محکوم می‌کنند گفت:« واقعیت این است كه برنده اصلی این رخداد، من هستم چرا كه معروف‌تر و محبوب‌تر وشناخته شده‌تر شدم. اما می‌خواهم از مسوولان سوال كنم كه اگر قرار باشد این موضوع- یعنی مسائل اقلیتی- را در یك كفه و موضوعات ملی و منافع مردم شهر را در یك ترازو بگذارند، آیا واقعا ارزش این‌همه حاشیه‌سازی‌های جورواجور را داشت؟»

رئیس شورای شهر یزد، ۱۶ مهر ماه اعلام کرد حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا نیک‌نام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد، به این شورا ابلاغ شده‌است. او در عین حال گفته «با توجه به پیامدهای سیاسی داخلی و خارجی» این حکم، تلاش‌هایی برای تغییر آن در حال انجام است.

با این همه سه روز بعد، ۱۹چهارشنبه مهرماه، غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد تاکید کرد که تن به اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی این شورا، نخواهد داد و این حکم را برخلاف آزادی و دین‌داری می‌داند.

آقای سپنتا به روزنامه اعتماد گفته است روز چهارشنبه یکی دیگر از اعضای شورای شهر یزد نیز «با لحنی تندتر از مهندس سفید، این اقدام دولت را تاسف بار خوانده» است. به گفته آقای سپنتا محمد علی پاک‌نژاد، گفته است «در صورت تایید نشدن اعتبارنامه، وی نیز استعفا خواهد داد».

سپنتا نیک‌‌نام در دوره چهارم نیز عضو شورای شهر یزد بود. او در دوره پنجم شورای شهر یزد، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم به عضویت شورای شهر یزد درآمد. خبرگزاری دولتی ایران می‌گوید با توجه به جمعیت شش‌هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای او از طرف شهروندان «مسلمان» شهر بود.

آقای نیکنام گفته است «مردم یزد با آرای خود نشان دادند كه چقدر صمیمت و دوستی و همدلی بین مسلمانان و اقلیت وجود دارد».

‌ «ورود شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری غیر قانونی است»

عبدالرضا هاشم‌زائی، عضو کمیسیون شوراها و نماینده لیست امید در مجلس شورای اسلامی به وب سایت خبری امتداد گفته است:« طبق قانون اساسی دین زرتشتی یکی از ادیان قابل قبول است. همچنین در دوره‌ قبل نیز این آقا کاندیدا بوده و رای آورده و چهارسال نماینده مردم در شورای شهر بوده است. چطور به یکبار مساله شرعی حادث می‌شود.»

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر «عملکرد دوگانه شورای نگهبان» گفته است «دبیر شورای نگهبان و دیگر اعضای این نهاد باید پاسخ دهند که چرا اینگونه عمل می‌کنند؟»

آقای هاشم‌زائی وی در مورد نقش دیوان عدالت اداری گفت: «مگر این دعوا بین بخش خصوصی و دولت بوده که دیوان عدالت اداری ورود پیدا کرده است؟ طبق قانون حق نظارت با وزارت کشور و مجلس است و ورود شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری را غیر قانونی می‌دانم.»

پیش از این علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز حکم دیوان عدالت اداری را «خلاف قانون» توصیف کرده بود.

در عین حال اسفندیار بختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس هم با اعتراض به حکم دیوان عدالت اداریگفته است که سپنتا نیکنام رای آورده و باید به جایگاهش برسد.

XS
SM
MD
LG