لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

آسمان، می ناب و سبک کلمی: تازه‌های موسيقی ايران


ترانه «آسمان»، پیمان سلیمی
ترانه «آسمان»، پیمان سلیمی

مثل هر شنبه در برنامه موسیقی امروز نگاهی‌ می‌‌کنیم به آثار تازه هنرمندان ایرانی، تک‌آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و نماهنگ‌های‌ جدید در سبک‌های مختلف در داخل و کشور، آثار عرضه شده در بازار رسمی‌، مجازی و زیرزمینی. این بار نوبت چند اثر هنرمندان جوان در عرصه موسیقی‌ مستقل ایران است.​

برديا افشين، ۱۸ بهمن ۱۳۹۳: تازه‌های موسيقی ايران
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:19 0:00
لینک مستقیم

آسمان، پیمان سلیمی

ترانه تازه پیمان سلیمی به زبان انگلیسی است و آن را با همخوانی سارا نائینی اجرا می‌کند. در این ترانه سازهای گیتار الکتریک و پیانو عناصر اصلی ملودی را تشکیل می‌دهد و استفاده از کیبرد در زمینه و تکنیک‌های صداپردازی فضایی خیال‌انگیز و «آسمانی» به اثر می‌بخشد.

پیمان سلیمی نواختن گیتار کلاسیک را در هنرستان موسیقی‌ لوییجی کروبینی (Luigi Cherubini) در فلورانس آموخته و سالهاست که در این شهر زندگی‌ می‌‌کند. او ۷ سال پیش اولین آلبوم خود را تحت عنوان «پرده» در ایتالیا منتشر کرد که تا حدودی موفق بود. از آن هنگام سلیمی چند تک‌آهنگ مستقل روانه بازار کرده و به عنوان خواننده گروه آلوفونس (The Allophones) نیز فعالیت می‌کند که از اعضای ایرانی و ایتالیایی تشکیل شده است.

سارا نائینی که در این اثر همخوانی کرده است، با نام هنری سارانین نیز شناخته می شود. او که در دهه هشتاد شمسی به طور پراکنده در زمینه آواز فعالیت می‌کرد به دلیل محدودیت‌های هنری زنان، ایران را ترک گفت و از آن زمان چند تک‌آهنگ منتشر کرده است. شرح تلاش او برای خوانندگی در ایران موضوع فیلم ترنگ عابدیان، مستند «نه یک توهم» بود.

می ناب، حسین رنگچی

«می ناب» از یک رباعی عُمَر خَیّام نیشابوری شاعر نامی ایران بهره می‌گیرد. حسین رنگچی پس از انتشار چند تک‌آهنگ در یکی‌ دو سال گذشته، در حال تهیه اولین آلبوم است. ترانه جدید حسین رنگچی مانند آثار دیگر او تحت تاثیر سبک فولک ساخته شده، هرچند که گاهی عناصر سبک‌های دیگر نيز در آثار او شنيده می‌شود​.

تو هم که رفتی، کلم بند

​«کلم بند» گروهی جوان و مستقل است که در ایران فعالیت می‌‌کند و اخیراً به مخاطبانی فراتر از گستره محدود علاقمندان موسیقی‌ مستقل ایرانی دست یافته است. این اثر نیز مانند آثار پیشین ساخته حبیب بدیری خواننده گروه و به دست نیما نجفی تنظیم شده است. اعضای کلم بند خود را صاحب سبکی مستقل و جدید می‌دانند که آن را «کلمی» نامیده‌اند. با این حال موسیقی‌ کلم بند به وضوح تحت تاثیر سبک‌های جاز و پاپ قرار دارد.

XS
SM
MD
LG