لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

هشدار نهضت آزادی: اقدامات آمریکا موضع تندروهای داخلی را تقویت می‌کند


نهضت آزادى ایران در نامه‌ای به احزاب کشورهاى مختلف هشدار داد که خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌ها «موضع جریانات اقتدارگرا و تندروهای داخلی و جنگ‌افروزان خارجی را تقویت» و «روند دموکراسی‌خواهی در ایران را نیز مختل می‌کند».

این نامه روز ۲۱ بهمن نوشته شده و روز شنبه ۴ اسفند در تعدادی از وب‌سایت‌های نزدیک به این گروه منتشر شده است.

این گروه سیاسی در نامه خود تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های‌ این کشور «منجر به تضعیف طبقه متوسط و محرومان جامعه شده و روند دموکراسی‌خواهی در ایران را نیز مختل می‌کند».

مقامات دولت دونالد ترامپ هدف از وضع تحریم‌های جدید را فشار به حکومت جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار آن اعلام کرده‌اند.

نهضت آزادی در بیانیه تاکید کرده که اقدامات آمریکا به همراه اسرائیل و عربستان سعودی، «در راستای کمک به مردم ایران نبوده و موضع جریانات اقتدارگرا و تندروهای داخلی و جنگ‌افروزان خارجی را تقویت خواهد کرد».

پیش از این نیز برخی از مقامات دولت حسن روحانی و چهره‌های اصلاح طلب هشدار مشابهی را مطرح کرده‌ بودند.

از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود: «یک اقلیت بسیار قدرتمند در کشور ما مخالف برجام بودند. اما اگر مردم بیشتر عصبانی شوند این گروه ممکن است به زودی اکثریت شوند».

نهضت آزادی در نامه خود به احزاب جهان، خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم علیه ایران را «غیر اخلاقی، غیر انسانی و خلاف تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا» دانست.

این گروه از احزاب جهان خواسته که در برابر این اقدام آمریکا «بی‌تفاوت نباشند» و «از دولت‌هایشان بخواهند نسبت به رفتار یکجانبه دولت امریکا در تحریم مردم ایران، موضعی قاطع اتخاذ» کنند.

دولت آمریکا خواستار توافقی جامع‌تر از «برجام» با ایران است که مسائل مختلف از برنامه اتمی تا برنامه موشکی و فعالیت‌های تهران در منطقه را در برگیرد و ۱۲ شرط را برای دستیابی به توافق تازه با ایران مطرح کرده‌ است.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز از کارشکنی نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی به خصوص سپاه پاسداران در اجرای برجام سخن گفته‌اند.

از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری، سپاه پاسداران را متهم کرده بود که با پرتاب موشک‌ها قصد بر هم زدن برجام را داشته است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز بارها سپاه پاسداران را متهم کرده که با پرتاب موشک‌ها مانع ادامه برجام شده است.

نهضت آزادی در بیانیه خود اعلام کرد که «برجام از ابتدا قرار نبود به موضوعات غیرهسته‌ای بپردازد و حل موضوعاتی چون رفتار منطقه‌ای ایران خارج از دستور کار آن بوده است».

این گروه تاکید کرد که «مسائلی از این دست می‌تواند در قالب مذاکرات وت وافقات جداگانه، و با رعایت و حفظ اصول امنیت کشور، مورد بررسی قرار گیرد».

نهضت آزادی ایران در دی ماه نیز در بیانیه‌ای با تشریح تاثیر تحریم‌ها بر بودجه ۹۸ خواستار «تفاهم سازنده و تعامل» جمهوری اسلامی با «جهان توسعه‌یافته» و خودداری از «موضع‌گیری‌های جنجالی و ماجراجویی‌های سیاسی و نظامی در منطقه» شده بود.

بیانیه این گروه درحالی صادر شده که رهبر جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده که با درخواست آمریکا برای مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای موافقت نخواهد کرد.

مقامات ایران همچنین اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی جمهوری اسلامی «قابل مذاکره نیست».

اما از سویی مقامات دولت دونالد ترامپ تاکید دارند که حکومت ایران باید رفتار خود را تغییر دهد. مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، نیز به تازگی در گفت‌وگویی با رادیو فردا عنوان کرد که واشینگتن می‌خواهد «رفتار ایران مانند یک کشور معمولی باشد».

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، «پایان دادن به سیاست تهدید ایالات متحده و شرکای آن در خاورمیانه» و «توجه به منافع و خواست ملت ایران» را از جمله مصداق های این «رفتار معمولی» دانسته است.

نهضت آزادی ایران در این نامه تاکید کرد: «‎‎آزادی واقعی نه با حمایت‌های دولت آمریکا از براندازان حاصل می‌شود و نه یک کالاست که با کوله‌پشتی نظامیان آمریکایی به ارمغان آورده شود. دستیابی به آزادی، فرآیندی است اصلاح‌طلبانه و تدریجی که منوط به همکاری و تعامل ملت‌ها و دولت‌ها در راستای آرمان‌های متعالی بشر است».

دولت آمریکا ضمن راه اندازی کارزاری برای «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی تلاش برای تغییر حکومت را رد کرده و هدف از اقدامات خود را تغییر رفتار حکومت ذکر کرده است.

اخیرا هیچ یک از مقامات آمریکا از حمله به ایران سخن نگفته‌اند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، پیشتر در سال ۲۰۱۵ در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز با عنوان «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید» خواستار حمله به ایران شده بود.

بعدها او در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که این اظهارات متعلق به گذشته است و او خود را برای مقام جدیدش مشاور امنیت ملی آماده می‌کند.

در همین حال شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه‌ای هشدار داده که حکومت جمهوری اسلامی ممکن است به خاطر «استیصال» و برای منحرف کردن افکار از «بی‌کفایتی و فساد» خود، «دست به تحریکات بیشتری برای دعوت به یک حمله محدود» به ایران بزند.

با استفاده از وب‌سایت‌های کلمه، ملی مذهبی، میزان خبر و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG