لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

درخواست نهضت آزادی برای خودداری مقامات ایران از «ماجراجویی‌ در منطقه»


نهضت آزادی ایران در بیانیه‌ای با تشریح تاثیر تحریم‌ها بر بودجه ۹۸ خواستار «تفاهم سازنده و تعامل» جمهوری اسلامی با «جهان توسعه‌یافته» و خودداری از «موضع‌گیری‌های جنجالی و ماجراجویی‌های سیاسی و نظامی در منطقه» شد

به گزارش وب‌سایت میزان خبر، در این بیانیه تاکید شده که «بحران اقتصادی ایران، راه‌حل سیاسی دارد».

این حزب خواستار «بازتعریف دکترین سیاست خارجی ایران در راستای تفاهم سازنده و تعامل با جهان توسعه‌یافته و احتراز از موضع‌گیری‌های جنجالی و ماجراجویی‌های سیاسی و نظامی در منطقه» شد.

در این بیانیه تاکید شده که این اقدامات و همچنین «بهره‌گیری از مبانی دیپلماسی عمومی به منظور کاستن از اثرات تصمیم‌سازی‌های مشترک سیاسی و اقتصادی دولت‌های راستگرای اسراییل و عربستان سعودی، یگانه راهی است که می‌تواند دولت ایران را در مسیر دستیابی به اهداف قانون بودجه و ضرورت‌های گذار از بحران کلان اقتصادی و سیاسی کنونی به توفیق رساند».

این بیانیه در حالی منتشر شده که پس از خروج ایالات متحده از برجام تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی علیه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی و برگزاری مانورها در منطقه خلیج فارس افزایش یافته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تهدید کرده‌اند که اگر ایران نتواند به صادرات نفت خود بپردازد، دیگر کشورها هم امکان صدور نفت خود را نخواهند داشت، امری که به عنوان قصد احتمالی ایران به بستن تنگه هرمز، یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های نفت جهان، تلقی شده است.

پس از این تهدیدها، دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا، به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

به‌رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

در تیرماه بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شده‌ بودند.

این بیانیه انتقادهای شدید نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و مقامات دولت حسن روحانی را به دنبال داشت.

مقامات جمهوری اسلامی چندین بار احتمال مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند.

حدود سه هفته پیش نیز روزنامه الجریده کویت از مذاکره پنهانی دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در لندن خبر داده بود اما حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، این گزارش را تکذیب کرد.

نهضت آزادی ایران در این بیانیه همچنین تاکید کرد که «سیاست خارجی در ادامه سیاست داخلی است» و حکومت «نمی‌تواند خواهان روابط سیاسی مطلوب با جهان باشد یا بخواهد اقتصاد جهانی را متقاعد به سرمایه‌گذاری در ایران کند اما همچنان بر تداوم فضای امنیتی اصرار ورزد».

این گروه راهکار خروج از شرایط کنونی را «بازگشت به ظرفیت‌های قانون اساسی با بسط آزادی‌های بنیادین، حاکمیت ملی و ارتقای شاخص‌های حقوق بشری و بروز عام وفاق ملی و انسجام نیروهای سیاسی اعم از جریان‌های درون حاکمیت و احزاب و نهادهای مدنی مستقل »دانست.

در این بیانیه تاکید شده که حکومت ایران «با ارج نهادن به آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و حاکمیت ملی، ضمن آن که زمینه افزایش اعتبار سیاسی خود را نزد ملت ایران فراهم می‌کند، در مذاکرات سیاسی و افکار عمومی جهان دست بالا پیدا کرده و مصادیق چانه‌زنی دولت‌های خارجی را عملاً منتفی کرده یا به حداقل خواهد رساند».

نهضت آزادی و دیگر گروه‌های همفکر پیش از این نیز بارها خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی این گروه را به رسمیت نمی‌شناسند و به این خواسته‌ها پاسخی رسمی نداده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی در عین حال این خواسته‌ها را «سخنان دشمنان» خوانده‌اند.

نهضت آزادی در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده « واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد».

این گروه همچنین از «بی‌انضباطی مالی» در بودجه ۹۸، «تخصیص منابع غول‌آسای مالی به نهادهای غیرضروری حکومتی» و «پرداخت بودجه‌های چند صد میلیاردی برای نهادهایی مانند شورای نگهبان و یا مجلس خبرگان» انتقاد کرده است.

در سناریوهای پیش‌بینی شده برای بودجه سال آینده درآمد ایران از فروش نفت به حدود نصف و یا یک سوم کاهش خواهد یافت و برای بودجه عمومی دولت دو سقف پیش‌بینی شده است.

نهضت آزادی ایران در آغاز سال ۹۷ نیز در بیانیه‌ای نسبت به آنچه «خطر فروپاشی سیاسی اجتماعی» ایران اعلام کرده، هشدار داده بود.

این بیانیه با اشاره به حوادث سال ۹۶ از جمله تجمعات دی‌ماه، اعتراضات مال‌باختگان موسسات مالی و اعتباری یا کارگران، درگیری‌ها با دراویش گنابادی، زد و خوردها بر سر نحوه توزیع منابع آب در شهرهای استان اصفهان و رویارویی غیرمسالمت‌آمیز با تجمعات پیگیر حقوق زنان، پیش‌بینی کرده بود که در صورت تکرار این اعتراض‌ها در سال جاری بروز «خشونت فراگیر» دور از انتظار نخواهد بود.

با استفاده از توئیتر نهضت آزادی و رادیو فردا / ا. م./ س.ن

XS
SM
MD
LG