لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

دفاع تلویحی سخنگوی دولت از «سازمان نظام رسانه‌ای»


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی

در پی موج انتقادها از تلاش برای تشکیل سازمانی با عنوان «سازمان نظام رسانه‌ای»، سخنگوی دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه در دفاعی تلویحی از این تلاش‌ها، این سازمان را یکی از نهادها «برای اجرایی کردن حقوق شهروندی» توصیف کرد.

هیئت دولت جمهوری اسلامی در هفته نخست ماه جاری، آبان‌ماه، بررسی لایحه‌ای را با عنوان «سازمان نظام رسانه‌‌ای جمهوری اسلامی» آغاز کرده و موادی از آن را هم به تصویب رساند که به اعتقاد برخی از حقوقدانان و اهل رسانه، آزادی را به طور کامل از روزنامه‌نگاران ایران خواهد گرفت.

لایحه نظام رسانه‌ای کشور، در صورت تصویب، روزنامه‌نگاری را موکول به اخذ پروانه روزنامه‌نگاری از مراجع دولتی می‌کند و برای مثال روزنامه‌نگاری که این پروانه را نداشته باشد، نمی‌تواند در سازمان‌ها و مراجع رسمی و عرصه عمومی کار کند.

همچنین در صورت وقوع جرم مطبوعاتی، اگر آن مطلب متعلق به کسی باشد که پروانه روزنامه‌نگاری ندارد، پدیدآورنده مطلب در دادگاه عمومی و بدون حضور هیئت ‌منصفه محاکمه می‌شود.

«قانونی کردن تهدید و سانسور رسانه‌ها»، «امکان دخالت نهادهای حاکمیتی در امور صنفی و کاری رسانه‌ها و خبرنگاران» و «به رسمیت شناخته نشدن حقوق قانونی خبرنگاران» از جمله دیگر انتقادها به لایحه بوده است.

با این حال، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه، سوم آبان‌ماه، از آغاز بررسی این لایحه با هدف «حمایت از حقوق و آزادی‌‌های مشروع فعالان رسانه‌‌ای و رسانه­‌های همگانی» خبر داد.

اما تلاش برای تشکیل این سازمان موجی از انتقادها را از سوی اهالی رسانه در ایران و برخی از حقوقدانان به راه انداخت و باعث شد که هیئت دولت این لایحه را تصویب نکرده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی دولت بازگرداند.

هیئت دولت در آخرین جلسه خود در روز چهارشنبه هفته گذشته پیش‌نویس لایحه تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای را برای رفع ایرادات به کمیسیون فرهنگی دولت بازگرداند.

با این حال سخنگوی دولت حسن روحانی روز سه شنبه، ۱۶ آبان‌ماه، ضمن دفاع از تشکیل این سازمان، تلاش دولت در این زمینه را «در چارچوب منشور حقوق شهروندی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، که روز سه‌شنبه با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تشکیل این سازمان «برای اجرایی کردن حقوق شهروندی و هدایت مجموعه دست‌اندرکاران اجرایی موضوع رسانه‌ها است که اقدام دولت برای انسجام‌بخشی به این نهاد است».

آقای نوبخت در پایان گفت: «نگاه همه وزیران نیز تقویت جایگاه سازمان رسانه‌ای است و از همه اصحاب رسانه می‌خواهیم پیشنهادهای تکمیل خود را برای ارتقای این سازمان منعکس کنند».

XS
SM
MD
LG