لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

هشدار زنگنه درباره «تهدیدهای سایبری» علیه صنعت نفت ایران


هفته‌ گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال حملات سایبری علیه تاسیسات نفتی ایران منتشر شد.
هفته‌ گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال حملات سایبری علیه تاسیسات نفتی ایران منتشر شد.

وزیر نفت ایران خواستار «هوشیاری کامل» صنعت نفت ایران در برابر «تهدید‌های فیزیکی و سایبری» شده است.

بیژن زنگنه روز یکشنبه هفتم مهرماه در پیامی که به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی صادر کرده، نوشته که صنعت نفت ایران به دلیل تحریم‌ها در «شرایط خاص» قرار گرفته و نیازمند «مدیریت شرایط اضطراری» است.

وزیر نفت جزئیاتی از تهدیدهای فیزیکی و سایبری درباره صنعت نفت ایران ارائه نداده است ولی در روزهای اخیر و پس از حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان، گزارش‌هایی درباره احتمال حملات سایبری تلافی‌جویانه منتشر شده است.

عربستان و آمریکا، ایران را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند ولی تهران می‌گوید نقشی در این حمله نداشته و شبه‌نظامیان حوثی که در یمن با عربستان درگیر هستند، این حمله را انجام داده‌اند.

یک هفته بعد از حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات عربستان در ۲۳ شهریورماه، وب‌سایت امنیت سایبری «نت‌بلاکس» خبر داد که اقدامات محدود سایبری علیه زیرساخت‌های کامپیوتری وزارت نفت ایران و برخی از شرکت‌های پتروشیمی رخ داده است.

این وب‌سایت در توئیت خود از بروز «اختلال و قطعی» در ایران در شامگاه جمعه خبر داده و گفته است که این اختلال‌ها بر «سایت‌های آن‌لاین صنعتی و دولتی» ایران اثر گذاشته است. نت‌بلاکس تاثیر این اختلال و قطعی را «محدود» توصیف کرده است.

ایران صحت این گزارش را رد کرده است. «مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری» ۳۰ شهریور امسال در اطلاعیه‌ای نوشت که «حمله سایبری موفقی به تاسیسات نفتی و سایر زیرساخت های حیاتی کشور صورت نگرفته است».

این مرکز که از سال ۱۳۸۶ در نهاد ریاست‌جمهوری ایران شروع به فعالیت کرده است، مسئولیت هماهنگی برنامه‌های لازم برای «حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیکی» را بر عهده دارد.

با وجود این، همان روز خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش دادند که آمریکا گزینه حمله سایبری به تاسیسات نفتی ایران را در نظر دارد.

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران شنبه هفته جاری اعلام کرد روزانه ۵۰ هزار حمله سایبری و سالانه حدود «هشت حمله جدی» سایبری به ایران انجام می‌شود.

جلالی توضیح بیشتری درباره هدف‌گذاری این حملات نداده و تنها گفت که حملات جدی سالانه «کنترل» شده‌اند.

منابع: ایرنا، ایسنا، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG