لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

نفتکش ایرانی «جبل‌الطارق را ترک کرد»


گریس ۱ اکنون به آدریای دریا ۱ تغییر نام داده‌است
گریس ۱ اکنون به آدریای دریا ۱ تغییر نام داده‌است

گزارش‌ها و داده‌های دست‌کم یکی از وب‌سایت‌های رصد حمل‌ونقل دریایی حاکی‌ست که نفتکش توقیف‌شده ایرانی توسط جبل‌الطارق، این منطقه خودمختار را ترک کرده‌است، هرچند اطلاعات مشخصی از مقصد آن در دست نیست.

داده‌های وب‌سایت «مرین ترفیک» از جی‌پی‌اس این شناور نشان می‌دهد که «گریس ۱» که اکنون به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داده، نیمه‌شب ۲۷ مرداد در دریای مدیترانه شروع به حرکت کرده‌است.

مسیر ثبت‌شده حاکی‌ست این نفتکش در مسیر آب‌های بین‌المللی بین مراکش و شبه‌جزیره ایبری، دربرگیرنده اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق، در حال حرکت بوده‌است.

خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس نیز گزارش‌هایی در مورد حرکت این نفتکش منتشر کرده‌اند که آن‌ها نیز بر پایه داده‌های جی‌پی‌اس کشتی‌ست.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن، روز گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود «در این لحظه تایید می‌کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آب‌های جبل الطارق، نفتکش حامل نفت ایران حرکت خود به مقصد آب‌های بین‌المللی را آغاز کرد».

در حال حاضر مقصد این نفتکش مشخص نیست. در توئیت سفیر ایران در بریتانیا نیز اشاره‌ای به‌ این‌که نفتکش به کدام سو در حال حرکت است نشده‌است.

پیش‌تر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود «جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد»، «این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد».

گریس ۱ در ۱۳ تیر ماه توسط جبل‌الطارق و نیروهای ارتش بریتانیا توقیف شده بود. لندن گفته بود نفتکش برخلاف تحریم‌های اروپا در حال عزیمت به‌سوی سوریه بود.

مقام‌های ایران این موضوع را رد کرده‌اند، با این حال تاکید کرده‌اند لزومی نمی‌بینند در مورد مقصد نفتکش یا این‌که به کجا فرستاده خواهد شد، توضیحی بدهند.

توقیف نفتکش ایران در میانه تنش‌های فزاینده بین تهران و آمریکا در آب‌های جنوبی ایران شکل گرفت. تنش‌هایی که توقیف یک نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران، پس از توقیف گریس ۱، بخشی از آن محسوب می‌شود.

در نهایت هفته پیش دادگاهی در جبل‌الطارق حکم به آزادی نفتکش داد.

با این حال ایالات متحده همچنان در تلاش برای توقیف آن بود. روز شنبه خبرگزاری رویترز گزارش داده بود مدارکی که دادگاهی در ایالات متحده به‌تازگی منتشر کرده، نشان می‌دهد نفتکش گریس ۱ «برخلاف تحریم‌ها در حال انتقال نفت به بندر بانیاس سوریه بود».

رویترز می‌گوید اسناد ارائه‌شده در دادگاه آمریکا بر اساس ادوات الکترونیکی داخل کشتی و چارت‌های آن، و همچنین پیام‌های رد و بدل شده در واتس‌اپ در تلفن‌های همراه خدمه، و نیز اظهارات خود خدمه تنظیم شده‌است.

ساعاتی بعد دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد «قادر نیست» درخواست آمریکا برای توقیف ابـرنفتکش ایرانی را برآورده کند.

این نفتکش حامل دست‌کم ۱۳۰ میلیون دلار نفت خام است.

مرین‌ترفیک، توئیتر، رویترز، اسوشیتدپرس/ت
XS
SM
MD
LG