لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۶

بنا بر اسناد در دادگاه آمریکا گریس-۱ «در راه بندر بانیاس سوریه بود»


این عکس از اوایل ژوئیه نفتکش گریس-۱ را در ساحل جبل‌الطارق نشان می‌دهد
این عکس از اوایل ژوئیه نفتکش گریس-۱ را در ساحل جبل‌الطارق نشان می‌دهد

خبرگزاری رویترز می‌گوید مدارکی که دادگاهی در ایالات متحده به‌تازگی منتشر کرده، نشان می‌دهد نفتکش گریس ۱ «برخلاف تحریم‌ها در حال انتقال نفت به بندر بانیاس سوریه بود».

به گزارش رویترز مدارک دادستانی می‌گوید نفتکش توقیف‌شده در جبل‌الطارق، تحریم‌های آمریکا را «نقض کرده‌است».

رویترز می‌گوید مدارک ارائه‌شده در دادگاه که به رویت این خبرگزاری رسیده، «شواهدی» را ارائه‌ کرده که نفتکش ایرانی قرار بود در ماه ژوئیه به سوریه برسد.

روز جمعه جسی لیو دادستان منطقه کلمبیا در آمریکا، در حکمی عنوان کرده بود سپاه پاسداران در اعزام نفتکش گریس ١، دست داشته و طبق برخی ادعاها شبکه‌ای از شرکت‌های صوری از این طریق میلیون‌ها دلار پولشویی کرده‌اند.

در حالی‌که دادگاه جبل الطارق حکم به رفع توقیف نفتکش ایرانی داده، اما دادگاه در ایالات متحده حکم توقیف مجدد این نفتکش را صادر کرده‌است.

دولت خودمختار جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا، با همکاری نیروی دریایی بریتانیا، گریس ۱ را در ۱۳ تیرماه توقیف کرد.

این نفتکش که حامل پرچم پاناما بود، اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده و پرچم آن نیز قرار است عوض شود. پاناما به‌تازگی محدودیت‌های گسترده‌ای در مورد استفاده از پرچم خود در کشتی‌های ایرانی اعمال کرده‌است.

رویترز می‌گوید اسناد ارائه‌شده در دادگاه آمریکا بر اساس ادوات الکترونیکی داخل کشتی و چارت‌های آن، و همچنین پیام‌های رد و بدل شده در واتس‌اپ در تلفن‌های همراه خدمه، و نیز اظهارات خود خدمه تنظیم شده‌است.

این مدارک می‌گویند مقصد گریس ۱ بندر بانیاس سوریه بود. بانیاس در غرب سوریه در استان طرطوس در ساحل مدیترانه واقع است.

مدارک دادگاه بر همین اساس اقدام نفتکش را «ناقض تحریم‌های آمریکا» عنوان کرده‌است.

روزنامه کرونیکل جبل‌الطارق پیشتر گزارش داده بود که دولت این منطقه از ایران تضمین گرفته مقصد نفتکش سوریه نخواهد بود.

اما سفیر ایران در بریتانیا ۲۴ مرداد ماه گفته بود تهران هیچ تعهدی به دولت جبل‌الطارق نداده است که مقصد ابرنفتکش گریس ۱ سوریه نباشد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز گفته این نفتکش «از ابتدا قرار نبود به سوریه برود» اما او افزوده «جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد»، «این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد».

گریس ۱ حامل دو میلیون بشکه نفت است.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG