لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

جبل‌الطارق با درخواست آمریکا برای توقیف دوباره نفتکش ایرانی مخالفت کرد


گریس ۱ (آدریان دریا)
گریس ۱ (آدریان دریا)

دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد «قادر نیست» درخواست آمریکا را برای توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» که اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده است، برآورده کند.

بیانیه دولت جبل‌الطارق که روز یکشنبه، ۲۷ مرداد، منتشر شد، دلیل برآورده نشدن این درخواست آمریکا را «قوانین اتحادیه اروپا» و همچنین «تفاوت‌ها بین تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران» ذکر کرده است.

این بیانیه تأکید کرده است که رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، که در جبل‌الطارق از آن پیروی می‌شود، «بسیار محدودتر» از تحریم‌های آمریکاست.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود به خاطر «استفاده غیرقانونی از نظام مالی آمریکا جهت کمک‌رسانی و تأمین مالی سپاه پاسداران به منظور فروش نفت به سوریه» خواستار توقیف دوباره نفتکش گریس ۱ است.

روز یک‌شنبه دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، در حاشیه مراسمی در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه «آیا ایران برای اسکورت گریس ۱ به جبل الطارق ناوگروه اعزام خواهد کرد؟» گفت: «بنا نداریم ناوگروهی را به جبل‌الطارق برای اسکورت گریس ۱ اعزام کنیم اما هر زمان که جمهوری اسلامی این درخواست را از ما داشته باشد، نیروی دریایی ارتش آمادگی دارد تا به این منطقه ناوگروه خود را اعزام کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، نیز روز یک‌شنبه گفت: «کشتی آدریان دریا در حال آماده‌سازی برای حرکت است و این کشتی یا خدمه دارد یا خدمه در راه دارد.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، نیز روز یک‌شنبه گفت که «انتظار می‌رود کشتی امشب حرکت نماید.»

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه ابرنفتکش «گریس ۱» تحت اجاره ایران به ظرفیت دو میلیون تن را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارسال نفت به سوریه توقیف کرد.

از زمان توقیف «گریس ۱» تنش بین ایران و بریتانیا بالا گرفت و سپاه پاسداران نیز روز ۲۸ تیرماه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرد، هر چند تهران می‌گوید این دو حادثه ربطی به هم ندارند.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه ۱۴ تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌مدت ۱۴ روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید ۳۰روزه توقیف نفتکش داد.

با این حال، روزنامه کرانیکل چاپ جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۲۴ مردادماه، خبر داد که ایالات متحده رسما «درخواست توقیف» ابرنفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را ارائه کرده است.

در نهایت اما دادگاه این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش ایرانی گریس ۱ رای داد.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به تمام خدمه کشتی‌ها، به‌ویژه خدمه کشتی گریس ۱ در جبل‌الطارق، هشدار داده است که در صورت «کمک به سپاه از طریق انتقال نفت ایران» روادید آمریکا نخواهند گرفت.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ارزیابی آمریکا این است که گریس ۱ با انتقال نفت از ایران به سوریه به سپاه پاسداران کمک می‌کرد. این امر می‌تواند برای هر فرد مرتبط با گریس ۱ عواقب جدی داشته باشد.»

خبرگزاری رویترز و رادیو فردا / ج . پ.پ / پ.پ
XS
SM
MD
LG