لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

پاسخ به هشدار فرانسه: «برجام در شرایط کنونی اجازه استناد به مکانیسم ماشه را نمی‌دهد»


در پاسخ به هشدار جدی فرانسه درباره توسل اروپایی‌ها به مکانیسم ماشه، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز پنج‌شنبه اظهارات وزیر خارجه فرانسه را «غیرمسئولانه» و توسل به این اقدام تنبیهی را غیرممکن دانست.

اشاره وی به سخنان ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در روز چهارشنبه، ششم آذرماه، است که به ایران هشدار داد پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از «مکانیسم ماشه» در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

آقای لودریان در پارلمان این کشور گفت: « هر دو ماه یک بار لطمه‌ای (به توافق هسته‌ای توسط ایران) وارد می‌شود، تا امروز که از خودمان سؤال می‌کنیم و من این را خیلی واضح می‌گویم که مکانیسم حل اختلاف در توافق را اجرا کنیم.»


بر اساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده، در صورت اختلاف و نقض پایبندی این توافق توسط امضاکنندگان کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

رویترز می‌گوید در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم‌ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود به اجرا گذاشته خواهند شد.

روز پنج‌شنبه، هفتم آذرماه، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش گفت که سخنان وزیر امور خارجه فرانسه «غیرمسئولانه و غیرسازنده بوده و شدیدا، کارآمدی ابتکارات سیاسی برای اجرای کامل برجام توسط کلیه طرف‌ها... را مخدوش می‌سازد».


آقای موسوی درباره امکان بهره‌گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات برجام برای فرانسه و دیگر اعضای برجام نیز گفت: «منطق و هدف مکانیسم حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده در برجام، در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است.»

وی اقدامات اخیر جمهوری اسلامی را «اجرای حق خود در ماده ۳۶» عنوان کرد و افزود: «برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یک‌جانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به این مکانیسم استناد ورزند.»

در سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای با ایران با این کشور به توافق موسوم به برجام دست یافتند.

بعد از خروج آمریکا از این توافق، واشینگتن تحریم‌های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. اما تلاش‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا برای نجات برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا تاکنون نتیجه ملموسی در بر نداشته است.

قرار است پنج کشور باقی‌مانده در توافق برجام یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین هفته آینده در خصوص راهکارهای پیش رو نشستی برگزار کنند.

منابع: خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG