لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

واشینگتن‌پست: ايران قصد دارد حملات به نيروهای آمريکايی مستقر در سوريه را تشديد کند


نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه
نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه

روزنامه واشینگتن‌پست در يک گزارش اختصاصی با استناد به گزارش‌­های امنيتی و محرمانه دولت آمريکا نوشت در بخشی از يک استراتژی گسترده و مورد حمايت روسيه که هدف آن وادار کردن آمريکا به خروج از سوريه است، ايران قصد دارد حملات به نيروهای آمريکايی مستقر در سوريه را تشديد کند.

این گزارش‌ها اخيرا در پلتفرم پيام‌رسان «ديسکورد» افشا شده‌اند و واشینگتن‌پست به سخنان مقام‌­های اطلاعاتی فعلی و سابق آمريکا نیز استناد کرده است.

اسناد محرمانه‌­ای که واشینگتن‌پست به آنها دست يافته نشان می‌دهد که ايران و گروه‌­های مورد حمايت آن در حال آموزش نيروهای بيشتری برای استفاده از بمب‌­های کنار جاده­ای قوی‌تر هستند که می‌تواند بدنه خودروهای زرهی را بشکافد و مشخصا برای هدف گرفتن خودروهای آمريکايی و کشتن سربازان اين کشور توليد می‌شوند.

شبه­‌نظاميان وابسته به ايران در حملات قبلی خود به پايگاه‌­های آمريکا در سوريه از پهپاد و راکت استفاده کرده‌اند. در اين حملات تاکنون شش نظامی مجروح و يک کارمند وزارت دفاع آمريکا کشته شده ­است.

کارشناسان امنيتی و تسليحاتی به روزنامه واشینگتن‌پست گفتند که استفاده از نوع پيشرفته­‌تر و قوی‌­تر بمب‌های کنار جاده­‌ای که اصطلاحا «شکافنده انفجاری» ناميده می‌شوند علاوه بر افزايش تلفات نيروهای آمريکايی می‌تواند به يک رويارويی نظامی گسترده بين نيروهای وابسته به ايران و ارتش آمريکا در خاک سوريه منجر شود.

براساس يکی از اسناد افشاء شده، افسران نيروی قدس سپاه پاسداران اواخر ماه ژانويه در منطقه‌­ای در شرق دمشق آزمايش بمب‌­های کنار جاده‌ای را هدايت کردند که با موفقيت توانست زره محافظ تانک را بشکافد. به نظر می‌رسد که اطلاعات موجود در اين گزارش‌­های محرمانه از طريق شنود ارتباطات نيروهای لبنانی و سوری مورد حمايت ايران جمع‌آوری شده ­است.

اين سند می‌افزايد که آزمايش اين بمب‌­ها توسط پيکارجويان حزب‌الله لبنان ولی زير­نظر افسران نيروی قدس انجام شده است. نتيجه آزمايش که در دو مورد موفق و در يک مورد ناموق بوده، نشان می‌دهد که اين بمب با حدود دو کيلو ماده منفجره نظامی «سی -۴» از فاصله تقريبا ۲۵ متری می تواند زره محافظ و ۷.۵ سانتی متری بدنه تانک را بشکافد.

يکی از افسران نيروی قدس که نام او در اين سند محرمانه صادق اميدزاده قيد شده، تأکيد کرده که «هدف اين بمب‌ها خودروهای زره‌دار ارتش آمريکا در سوريه به طور مشخص خودروهای هاموی (هامر اچ وان) و خودروی کوگار هستند». با توجه به تجارب ارتش آمريکا در عراق مدل­‌های جديد اين دو نوع خودرو طوری طراحی و ساخته شده‌­اند که در برابر مين و بمب‌­های کنار جاده­‌ای مقاوم هستند.

اين افسر نيروی قدس درعين حال گفته عواملی که تعداد و هويت آنها را مشخص نکرده، برای عکسبرداری از جاده‌­های محل تردد خودروهای آمريکايی بسيج شده­‌اند.

در سند ديگری خاطرنشان می‌شود که نيروهای کرد متحد آمريکا که مناطق شمال شرقی سوريه را در کنترل دارند اواخر ماه فوريه سه مورد از اين بمب‌ها را کشف و ضبط کرده‌اند. اين سه بمب «هنگام انتقال مخفيانه توسط عوامل وابسته به نيروی قدس و آمادگی برای حمله به نيروهای آمريکايی» در شمال شرقی سوريه کشف و ضبط شده­‌اند.

واشینگتن‌پست می‌افزايد که در يکی ديگر از گزارش‌­های محرمانه طرح جديد و گسترده دولت­‌های سوريه، ايران و روسيه برای وادار کردن آمريکا به خروج از منطقه و فراهم کردن شرايط برای بازپس‌گيری مناطق تحت کنترل کردهای سوريه توسط حکومت بشار اسد تشريح شده ­است.

دولت آمريکا در طول جنگ داخلی سوريه همواره دست‌کم ۹۰۰ نظامی و چند صد پرسنل شرکت‌­های نظامی خصوصی را در چند پايگاه حفظ کرده ­است. مأموريت آنها علاوه بر جلوگيری از قدرت گرفتن پيکارجويان «خلافت اسلامی» در شرق سوريه، مقابله با توسعه‌طلبی روسيه و ايران و حفظ برتری در پيشبرد اهداف استراتژيک ديگر بوده ­است.

يکی ديگر از گزارش‌­های امنيتی که واشینگتن‌پست به آن دست، يافته توضيح می‌دهد که گروه‌­های نيابتی ايران به تلافی حملات هوايی اسرائيل به مواضع آنها در خاک سوريه، خود را برای حمله به پايگاه‌­های آمريکايی در منطقه آماده می‌­کنند.

اين اسناد نشان می‌­دهند که يک وجه ديگر از کارزار گسترده ائتلاف ضدآمريکايی تحريک ساکنان محلی و به راه انداختن يک جنبش خودجوش برای حمله به نيروهای آمريکايی در شرق و شمال شرقی سوريه است.

برمبنای ارزيابی امنيتی آمريکا که ماه ژانويه تهيه شده مقامات ارشد نظامی و امنيتی روسيه، ايران و سوريه در جلسه‌­ای در ماه نوامبر گذشته در مورد تأسيس يک «مرکز هماهنگی» برای هدايت اين کارزار توافق کرده­‌اند.

واشینگتن‌پست می‌­افزايد که در اين اسناد نشانه‌­ای از دخالت روسيه در طرح نيروهای وابسته به ايران برای استفاده از بمب‌­های جديد مشاهده نمی‌شود. ولی در ماه‌‌های اخير اقدامات تحريک­‌آميز ارتش روسيه عليه نيروهای آمريکايی نظير نقض توافق عدم درگيری بين دو طرف و يا پرواز جنگنده­‌های روسيه بر فراز مواضع نيروهای آمريکايی افزايش يافته ­است.

آرون استين، کارشناس امور دفاعی در پژوهشکده آمريکايی «انستيتو پژوهش‌­های سياست خارجی» معتقد است که احتمالا ارزيابی روسيه و ايران اين است که حتی اگر تلفات نيروهای آمريکايی به دليل استفاده گسترده از بمب­‌های کنار جاده­ای افزايش يابد، واکنش نظامی آمريکا در حد حمله به اهدافی در داخل سوريه محدود خواهد بود چون دولت جو بايدن نيز همچون دوران رياست جمهوری دونالد ترامپ اين سياست را دنبال می‌کند.

او درعين حال هشدار می‌دهد که به دليل تهاجم نظامی روسيه به اوکراين و شکست گفت‌وگوهای احيای برجام، وضعت متلاطم‌­تر شده و پيش بينی واکنش آمريکا به افزايش تنش در خاک سوريه دشوار است. تحت تاثير معادلات مربوط به سياست داخلی آمريکا نيز دولت جو بايدن از هر سياستی که نشانه ضعف در برابر روسيه تلقی شود پرهيز خواهد کرد.

بر اساس گزارش روزنامه واشینگتن‌پست و رادیو فردا؛ ش.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG