لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

محمود صادقی: جان دراویش زندانی در خطر است


گزارش‌هایی درباره وضعیت وخیم شش درویش زندانی که اعتصاب غذا کرده‌اند،‌ منتشر شده است
گزارش‌هایی درباره وضعیت وخیم شش درویش زندانی که اعتصاب غذا کرده‌اند،‌ منتشر شده است

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نسبت به وضعیت دراویش زندانی هشدار داد؛ همزمان همسر یکی از دراویش اعتصاب‌کننده در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره وخامت حال دست‌کم چهار تن از آنان توضیح داد.

محمود صادقی روز جمعه ۲۹ آذر در توییتی با تاکید بر اینکه «جان دراویش زندانی در خطر است»، از ابراهیم رئيسی، رئيس قوه قضاییه، خواست که به وضعیت آنان «رسیدگی فوری و جدی» کند.

بیش از ۷۰ تن از دراویش گنابادی زندانی از ۱۲ آبان امسال در اعتراض به محدودیت‌های اعمال‌شده بر نورعلی تابنده، رهبر این گروه، اعتصاب غذا کرده‌ بودند که اعتصاب ۱۴ تن از آنان همچنان ادامه دارد.

در روزهای گذشته خبرهایی درباره وخیم شدن حال این ۱۴ نفر منتشر شد و چهار تن از آنان، شامل محمد شریفی‌مقدم،‌ رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه و مرتضی کنگرلو، ۲۷ آذر به علت وخامت وضعیت جسمی‌شان به بیمارستان منتقل شدند.

چهار تن از آنان، شامل محمد شریفی‌مقدم،‌ رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه و مرتضی کنگرلو، در پی وخامت وضعیت جسمی‌شان، روز چهارشنبه ۲۷ آذر به همراه مأموران امنیتی به بیمارستانی در شهرری منتقل شدند.

فائزه عبدی‌پور، همسر محمد شریفی‌مقدم، روز جمعه به رادیو فردا گفت این دراویش ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان به زندان بازگردانده شدند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:30 0:00
لینک مستقیم

به گفته خانم عبدی‌پور، در ساعاتی که این دراویش در بیمارستان بودند «فضای شدید امنیتی» در آنجا حاکم بود و به خانواده دراویش اجازه دیدار با آنها داده نشد.

فائزه عبدی‌پور همچنین در پیام‌هایی توییتری با اشاره به اینکه این چهار تن از روز چهارشنبه دیگر قادر به نوشیدن آب هم نیستند، از انتقال مجدد برخی دراویش به بیمارستان خبر داد.

بجز این چهار نفر، گزارش‌هایی نیز از وضعیت جسمانی نامناسب شهرام مقدسی، درویش زندانی در بروجرد، منتشر شده است.

پس از درگیری بین مأموران امنیتی و شماری از دراویش گنابادی در خیابان گلستان تهران در بهمن و اسفند ۹۶، فشارها بر این دراویش به‌شدت افزایش یافت و نورعلی تابنده، رهبر این گروه، در ویدئویی که پانزدهم اسفند آن سال منتشر شد تلویحاً تأیید کرد که در بازداشت خانگی قرار دارد.

سی‌ام بهمن و اول اسفند ۱۳۹۶ که به حادثه گلستان هفتم معروف شد بیش از ۴۰۰ درویش گنابادی در جریان درگیری با نیروهای امنیتی، نظامی و شبه‌نظامی ضرب‌وجرح و بازداشت شدند.

منابع: توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا /ر.ح/ج
XS
SM
MD
LG