لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۸

فرمانده پلیس: ماجرای «کشته‌سازی‌ها» در اعتراضات اخیر مشکوک است


حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه، ضمن اشاره به این که در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران هیچ مامور پلیسی «سلاح جنگی» نداشته است از مرگ عده‌ای در این اعتراضات با عنوان «کشته‌سازی» یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از حسین اشتری، فرمانده پلیس، «هیچ یک از ماموران ما [پلیس] سلاح جنگی نداشتند».

روز یک‌شنبه گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرد که ۲۵ تن در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ در خیابان کشته شده‌اند.

آقای اشتری روز چهارشنبه از اعتراضات با عنوان «اغتشاش» و از این قربانیان با عنوان «ماجرای کشته‌سازی» یاد کرده و اعلام کرد که «این موضوع در حال بررسی است».

او توضیح دیگری در این باره نداد، با این حال این اولین بار نیست که مرگ مردم عادی در اعتراضات خیابانی در کشور «مشکوک» و بی‌ارتباط با حکومت توصیف می‌شود.

یکی از نمونه‌های این برخورد با مرگ معترضان مورد ندا آقاسلطان، زن جوانی است که در نخستین روزهای جنبش سبز ایران در تهران جان خود را از دست داد.

در تیرماه سال جاری علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس، در این باره چنین گفته بود: «در فتنه‌ای که سال ۸۸ خود غربی‌ها در آن دخیل بودند، یک نفر به نام ندا آقاسلطان به طرز مشکوکی توسط عوامل خودشان کشته می‌شود....»

پیشتر هم محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، ضمن «مشکوک» خواندن کشته‌های اعتراضات سراسری اخیر در ایران، تکذیب کرده بود که نیروهای نظامی و انتظامی «با اسلحه» به خیابان آمده‌اند.

این مقام ارشد نظامی نیز در این باره هیچ توضیحی نداده بود.

دو هفته پیش اعتراضاتی سراسری ایران را فرا گرفت که در شهر مشهد با شعارهایی در انتقاد از وضعیت اقتصادی مردم آغاز شد و سپس خیلی زود به مسائل سیاسی و اصل نظام جمهوری اسلامی تسری یافت.

این اعتراضات در بیش از صد شهر کشور مردم را به خیابان‌ها کشاند و چندین قربانی و هزاران بازداشتی در پی داشت.

در همین زمینه روز یک‌شنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، ضمن قرار دادن اصطلاحات «مردم» و «نیروهای خودی» در مقابل هم، اعلام کرد که «در مجموع، ۲۵ نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شدند که کشته شدن‌شان به‌واسطه تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی نبود».

به گفته این مقام قضایی، «تاکید شده بود تیراندازی نکنند و عده‌ای اصلا اسلحه نداشتند».

فرمانده پلیس ایران روز چهارشنبه همچنین گفت که تمام افرادی که به دست پلیس در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند «در همان روزهای اول به دستگاه قضایی تحویل داده شدند».

به گفته این مقام انتظامی، پلیس با «پالایش»، دستگیرشدگان را به دو دسته تقسیم کرده است: «افرادی که احتمال دادیم نقشی نداشته باشند آزاد شدند. تعداد دیگر نیز جزو افرادی بودند که باید بررسی بیشتری انجام می‌شد اما چون نمی‌خواستیم آنها را در بازداشت نگه داریم، آنها را رها کردیم اما... خواستیم تا در روزهای اول و زمانی که تحقیقات کامل نشده به کلانتری آمده و وضعیت خود را مشخص کنند.»

پس از شروع اعتراض‌های خیابانی در ایران که در ابتدا با شعار «نه به گرانی» آغاز شد و به سرعت به طرح مطالبات سیاسی رسید، همه مقام‌های رسمی کشور از جمله رهبر جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری، معاونان و وزیران وی این ناآرامی‌ها را به «دشمن» نسبت دادند.

XS
SM
MD
LG