لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

عبدالفتاح سلطانی «به مدت چهار روز» به مرخصی آمد


عبدالفتاح سلطانی در مدت شش سال و نیم زندان از کمترین میزان مرخصی برخوردار بوده است
عبدالفتاح سلطانی در مدت شش سال و نیم زندان از کمترین میزان مرخصی برخوردار بوده است

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری که از شهریور ۱۳۹۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر در زندان به‌سرمی‌برد، روز دوشنبه به مرخصی کوتاه‌مدت آمد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خبر مرخصی آقای سلطانی را بدون اشاره به جزئیات به نقل از محمدعلی جداری فروغی دیگر وکیل دادگستری گزارش داده است، اما خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میزان این مرخصی را چهار روز عنوان کرده که از بعدازظهر دوشنبه چهارم دی ماه آغاز شده است.

هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به عبدالفتاح سلطانی نوشت، آقای سطانی «در حالی عصر امروز به مرخصی آمد که پیش از این چندین بار تقاضای او برای اعزام به مرخصی رد شده بود».

عبدالفتاح سلطانی به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده که با اعمال ماده ۱۳۴ این حکم به ۱۰ سال کاهش پیدا می‌کند. طبق ماده ۱۳۴ در صورتی که جرایم فرد بیشتر از یک مورد باشد، تنها حکمی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین میزان مجازات است و با این احتساب آقای سطلانی بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را گذرانده است.

عفو بین‌الملل شهریور امسال در سالگرد زندانی شدن عبدالفتاح سلطانی با ستایش از فعالیت‌های آقای سطلانی در زمینه حقوق بشر خواستار آزادی فوری وی شد. همزمان شهر نورنبرگ آلمان نیز در اقدامی نمادین نام او را بر یکی از پارک‌های شهر نهاد.

شرایط سلامت آقای سلطانی در سال‌های زندان رو به تحلیل رفته و دچار بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، نوسان فشار خون و بیماری حاد کولیت عصبی شده است. وی این مدت از کمترین میزان مرخصی برخوردار بوده است.

یکی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان و اتهام دیگر وی نیز اطلاع‌رسانی درباره پرونده موکلان خود بوده است که طیف‌های مختلف فعالان سیاسی و عقیدتی و سندیکایی را دربرمی‌گیرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا، و وب‌سایت‌های کلمه و هرانا؛ ا.ع./م.ا.
XS
SM
MD
LG