لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

ظریف: در صورت تروریستی قلمداد کردن سپاه توسط آمریکا، اقدام متقابل می کنیم


محمد جواد ظریف می گوید، اقداماتی برای مقابله با اقدامات احتمالی آمریکا طراحی شده و در زمان مناسب اعمال می شود.
محمد جواد ظریف می گوید، اقداماتی برای مقابله با اقدامات احتمالی آمریکا طراحی شده و در زمان مناسب اعمال می شود.

به دنبال انتشار گزارش های در خصوص این که دولت آمریکا احتمالا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار خوهد داد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۷ مهرماه هشدار داده است، درصورتی که واشینگتن چنین اقدامی بکند، تهران نیز دست به اقدامات متقابل خواهد زد.

به گفته محمد جواد ظریف، دولت آمریکا با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی، «بین مردم ایران خود را منزوی تر و منفورتر» می کند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در ادامه اضافه کرده است: «در صورتی که چنین اشتباه راهبردی از سوی مقامات آمریکایی صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران به اقدام متقابل خواهد پرداخت و اقداماتی در این زمینه طراحی شده و در زمان مناسب اعمال می شود.»

محمد جواد ظریف توضیح بیشتری در خصوص اقدامات طراحی شده ایران در این زمینه ارائه نکرده است.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که دولت آمریکا به زودی راهبرد خود را در قبال «رفتارهای بد ایران» اعلام می کند. در همین حال،‌گفته می شود از جمله اقدامات احتمالی قرار دادن سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

مقام های ایران احتمال چنین اقدامی واکنش شدید نشان داده اند و سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۷ مهرماه گفته است که در صورت چنین اقدامی آمریکا باید تبعات «پاسخ سخت، قاطع و کوبنده» ایران را بپذیرد.

این سخنان یک روز پس از آن بیان شد که سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، آمریکا را تهدید کرد اگر قانون تحریم‌های جدید اجرا شود «این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند».

در حال حاضر بسیاری از فرماندهان و زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران به دلیل نقض حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران هدف تحریم‌های آمریکا هستند، ولی کل این نیرو، در فهرست تحریمی سازمان های تروریستی قرار نگرفته است.

اعلام راهبرد آمریکا برای مهار ایران در منطقه در روزهای آینده در حالی است که پیشتر ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده بود که دونالد ترامپ در تصمیم خود در ارتباط با برجام به کل وضعیت ایران نگاه می‌کند و نه فقط برنامه هسته‌ای این کشور.

آمریکا و برجام

محمد جواد ظریف در ادامه در خصوص رویکرد دولت آمریکا در قبال توافق هسته با شش قدرت جهانی برجام گفته است:« ما بارها اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران سیاست های خود را براساس بهره مندی از منافع برجام تعیین می کند و در این راستا انتخاب های متعددی در داخل و بیرون برجام داریم و براساس اینکه چه میزان منافع ما رعایت شود، این انتخاب ها را اجرایی خواهیم کرد.»

مجمد جواد ظریف اضافه کرده است:« سیاست دولت ترامپ این بوده که ایران را از منافع برجام محروم کند، اما ما با سیاست های خودمان اجازه نخواهیم داد آمریکا چنین اقدامی را صورت دهد؛ در این راستا تاکنون هم موفق بوده ایم و در ادامه نیز با اقدامات مناسب پاسخ خواهیم داد.»

این در حالی است که گفته می شود که رئیس‌جمهوری آمریکا راهبرد تازه در قبال ایران را اعلام خواهد کرد و در این راهبر تازه همه رفتارهای این کشور از جمله آزمایش‌های موشکی، «حمایت از ترویسم» و حملات سایبری را در نظر خواهد داشت.

در همین زمنیه مقام های آمریکایی از احتمال ارسال‌نشدن تائیدیه دولت آمریکا به کنگره، در روزهای آینده، خبر می‌دهند. یک مقام بلندپایه آمریکایی که به رویترز گفته‌ بود، دونالد ترامپ تاییدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، را صادر نخواهد کرد و با این تصمیم سرنوشت برجام را عملا به کنگره واگذار خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفته‌است دولت ترامپ در تلاش برای در پیش گرفتن راهبردی جامع برای مقابله با مسائلی مختلف از «بی‌ثبات کردن منطقه» تا «حمایت دولتی از تروریسم» و یا «آزمایش‌های موشکی» است.

XS
SM
MD
LG