لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۳

بلومبرگ: ترامپ ممکن است با حفظ برجام، خواهان نظارتی سخت‌تر بر پایبندی ایران شود


نشست دونالد ترامپ با مقام‌های ارشد نظامی آمریکا
نشست دونالد ترامپ با مقام‌های ارشد نظامی آمریکا

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از چند مقام آمریکایی خبر داد که دونالد ترامپ احتمالاً در راهبرد جدید خود در قبال ایران، توافق هسته‌ای را حفظ خواهد کرد اما خواستار نظارتی سخت‌گیرانه‌تر در مورد پایبندی ایران به این توافق خواهد شد.

در گزارشی که خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه منتشر کرده است، این موضوع به نقل از سه مقام دولت آمریکا اعلام شده که حاضر به افشای نام خود نشده‌اند، به این دلیل که تصمیم نهایی رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه اعلام نشده است.

این سه مقام آمریکایی به بلومبرگ گفته‌اند که دونالد ترامپ در حال بررسی استراتژی جدیدی در مواجهه با ایران است که ممکن است «در حال حاضر» توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند، اما از کنگره بخواهد قانون ناظر بر پایبندی ایران به این معاهده را سخت‌تر کند.

در این گزارش به نقل از این سه منبع آمریکایی اشاره شده که هدف از استراتژی جدید که انتظار می‌رود در روزهای آینده اعلام شود، ایجاد جبهه‌ای متحد از دولت و کنگره آمریکا گرفته تا متحدان اروپایی است.

در عین حال این منابع از اظهار نظر در مورد تصمیم احتمالی دونالد ترامپ در اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرده‌اند.

بر اساس قانون، دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یک بار، پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره این کشور اعلام کند و دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود تا کنون دو بار پایبندی ایران را تأیید کرده است.

اما در تابستان امسال زمانی که دولت دونالد ترامپ برای دومین بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد، فارن پالیسی در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل نارضایتی از اقدامات وزارت خارجه‌اش در زمینه برجام، گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید» خواسته است تا به دنبال تهیه «پرونده‌ای بالقوه» برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.

این مهلت ۹۰ روزه در روزهای آینده به اتمام می‌رسد و به رغم آنکه برخی مقام‌های آمریکا، از جمله وزیران خارجه و دفاع، و نیز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور از حفظ برجام حمایت کرده‌اند، اظهار نظرهای شخص رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی، احتمال تأیید دوباره پایبندی ایران به برجام و در نهایت آینده این توافق را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

آقای ترامپ از زمان تبلیغات ریاست جمهوری سال گذشته در آمریکا، از منتقدان سرسخت برجام بوده و از زمان در دست گرفتن قدرت در بهمن ماه سال گذشته هم به کرات این توافق را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده است.

او که ایران را به نقض روح توافق هسته‌ای متهم می‌کند، اخیراً گفته بود که این توافق مایه شرمساری آمریکاست و روز شنبه هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی «رفتارهای بد و مشکل‌سازی ایران در خاورمیانه» را به عنوان شاهدی بر «در جای خود نبودن روح برجام» توصیف کرد.

مقام‌های آمریکایی معتقدند «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران» از جمله برنامه موشکی و حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهای منطقه، نقض روح توافق هسته‌ای است چراکه بر پایه این توافق تهران باید در صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی مشارکت کند.

در عین حال اگر اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای منجر به خروج واشینگتن از این توافق شود، مقام‌های ایران گفته‌اند که گزینه‌هایی را در دست دارند که از جمله آنها می‌تواند خروج تهران از این توافق باشد.

در عین حال دیگر کشورهای مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای اقداماتی را برای حفظ این توافق در دستور کار دارند و در این مورد هفته پیش رویترز گزارش داد که سفرای کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا به همراه سفیر اتحادیه اروپا در واشینگتن تلاش‌های تازه‌ای را برای جلب حمایت اعضای کنگره آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران آغاز کرده‌اند.

اگر دولت آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در زمینه برگرداندن تحریم‌های معلق‌شده ایران، تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG