لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۷

کمیسیون اروپا درباره برجام: تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود پایبند بمانند


یکی از جلسات وزرای اروپایی در بروکسل
یکی از جلسات وزرای اروپایی در بروکسل

در ادامه تلاش‌ها برای برقرار نگه داشتن توافق اتمی موسوم به برجام، روز جمعه، ۱۴ مهرماه، کمیسیون اروپا نیز با تاکید بر موثر بودن این توافق تذکر داد که «تمام طرف‌ها» باید به تعهدات خود پایبند بمانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، سخنگوی کمیسیون اروپا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که توافق اتمی گروه ۵+۱ با جمهوری اسلامی مهر تایید شورای امنیت سازمان ملل را بر خود دارد.

او در ادامه همچنین برجام را «راه حلی قابل دوام و درازمدت» برای مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی توصیف کرد که «به تمام طرف‌های درگیر اطمینان‌ لازم را می‌دهد».

بر این اساس، سخنگوی کمیسیون اروپا اضافه کرد: «از تمام طرف‌های درگیر انتظار داریم که به تعهدات خود پایبند بمانند.»

سخنگوی این کمیسیون در هیچ جای این گفت‌وگو به نام رئیس جمهور آمریکا اشاره نکرده و توضیح دیگری هم در این باره نداده است، با این حال به نظر می‌رسد که اشاره او به سیگنال‌هایی باشد که به‌ویژه در یک هفته گذشته از کاخ سفید در واشینگتن آمده است.

با نزدیک شدن به موعد ۲۳ مهرماه که دولت دونالد ترامپ باید بار دیگر پایبندی یا عدم پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کند، بر تعداد اخبار و گزارش‌ها از کاخ سفید در این باره اضافه شده است.

طبق قانون مصوب کنگره ایالات متحده، دولت آمریکا هر ۹۰ روز یک‌ بار باید در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کند.

پس از این که پایبندی ایران به این توافق جهانی تاکنون دو بار تایید شده، حال در ماه اکتبر، ماه جاری میلادی، دولت آمریکا یک بار دیگر باید نظر خود در مورد برجام را اعلام کند.

با این حال طبق گزارش‌ها «انتظارها بر این است» که این بار دونالد ترامپ از تایید پایبندی ایران سر باز بزند.

به گفته چند مقام در دولت آمریکا، دونالد ترامپ هفته آینده سیاست کشور خود درباره برجام را اعلام خواهد کرد و انتظار می‌رود که بگوید توافق هسته‌ای وین دیگر در راستای منافع واشینگتن نیست.

آقای ترامپ و مقامات دولت او بارها گفته‌اند که ایران به روح این توافق پایبند نیست.

در مقابل تمام شرکای آمریکا در گروه ۵+۱ به‌ویژه در یک هفته گذشته از در دفاع از برجام و کارآمدی آن برآمده و همزمان ابراز امیدواری کرده‌اند که آقای ترامپ نیز بر این امر صحه بگذارد.

از جمله سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه، ۱۴ مهر، در همین زمینه به خبرنگاران گفت که «بسیار مهم است که این توافق به شکل کنونی حفظ شود، و مشارکت آمریکا عامل مهمی در این زمینه خواهد بود».

همین نکته را سخنگوی کمیسیون اروپا نیز مورد توجه قرار داده است: «باید یادآوری کنیم که [برجام] قراردادی برای منع گسترش [سلاح هسته‌ای] است، قراردادی که مهر تایید شورای امنیت را بر خود دارد و کارآیی دارد.»

در چارچوب توافق ایران و قدرت‌های جهانی که در تیرماه سال ۹۴ به دست آمد و در دی‌ماه همان سال اجرایی شد، ایران پذیرفت که در قبال محدود کردن برنامه هسته‌ای خود از تحریم‌های گزنده مرتبط با برنامه اتمی‌اش رهایی یابد.

این توافق بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان، با هماهنگی اتحادیه اروپا به دست آمد، اما تأیید آن در ایران و ایالات متحده مسیری متفاوت از دیگر کشورها را طی کرد.

در هر دو کشور، دستگاه مقننه به بررسی این توافق پرداخت، اما در شرایطی که مجلس شورای اسلامی نهایتاً برجام را تأیید کرد، در آمریکا این توافق بدون رأی‌گیری در کنگره اجرایی شد، و در مقابل دولت آمریکا ملزم شد هر ۹۰ روز گزارشی از پایبندی ایران به توافق به کنگره ارائه کند.

XS
SM
MD
LG