لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۳

رویترز: تلاش سفرای کشورهای اروپایی در واشینگتن برای جلب حمایت کنگره از برجام


 سفرای بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برای مذاکره با قانونگذاران آمریکایی درباره برجام به کنگره رفتند.
سفرای بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برای مذاکره با قانونگذاران آمریکایی درباره برجام به کنگره رفتند.

خبرگزاری رویترز می گوید، سفرای کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا به همراه سفیر اتحادیه اروپا در واشینگتن تلاش های تازه ای را برای جلب حمایت اعضای کنگره آمریکا از توافق هسته ای با ایران آغاز کرده اند.

منابع سفارت های اروپایی در واشینگتن به خبرگزاری رویترز گفته اند، نشستی عصر روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه بین سفرای سه کشور اروپایی و سفیر اتحادیه اروپا با سناتور ریچارد دوربین، فرد شماره دو دمکرات ها در سنا برگزار شد.

طبق این گزارش، شماری از مقام های دولت باراک اوباما نیز در این نشست شرکت کردند از جمله وندی شرمن، معاون سابق وزیر خارجه، ارنست مونیز و جک لو ، دو وزیر در دولت سابق آمریکا نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

این در حالی است که یک مقام سفارت بریتانیا نیز به رویترز گفته است، کیم داروچ سفیر این کشور در آمریکا روز چهارشنبه به همراه سفرای آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا به کنگره آمریکا رفته بودند تا ضمن دیدار با نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه، موضع اروپا در قبال توافق هسته ای با ایران را بیان کنند.

گزارش حاکی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا می بایست در ماه جاری میلادی نظر خود در خصوص پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

طبق قانون مصوب کنگره ایالات متحده، دولت آمریکا هر ۹۰ روز یک‌ بار باید در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کند.

به گزارش رویترز، مقام های بلند پایه کاخ سفید می گویند، دونالد ترامپ احتمالا به سمتی درحرکت است که در نهایت باعث خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران خواهد شد، اما این در حالی است که برخی در دولت آمریکا با این چنین رویکردی موافق نیستند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که دونالد ترامپ احتمالا روز ۱۲ اکتبر (۲۰ مهرماه) در خصوص رویکرد آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران سخنرانی خواهد کرد، اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است.

در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اظهار داشت که پیشنهادهایی به رییس‌جمهوری در خصوص رویکرد در قبال برجام ارائه خواهدکرد.

آقای تیلرسون جزئیاتی درباره گزینه های احتمالی ارائه نکرد. او همچنین حاضر نشد تا به طور مستقیم به این پرسش پاسخ دهد که آیا او همان نظر جیمز متیس دارد که روز سه‌شنبه به سنا گفته بود ایران «به طور بنیادین» با توافق اتمی همراهی کرده است.

این درحالی است که برخی از جمهوریخواهان در کنگره آمریکا از دونالد ترامپ خواسته اند که پایبندی ایران به برجام را تایید نکند.

در همین زمینه، سناتور تام کاتن، عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح سنا، سه‌شنبه شب ۱۱ مهر در شورای روابط خارجی آمریکا،دوباره از دونالد ترامپ خواست که پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکند.

وی که در «شورای روابط خارجی» صحبت می کرد، گفت، برخی از مفاد توافق هسته ای با ایران می بایست تغییر کند تا نه تنها در برگیرنده نگرانی‌های امنیت ملی آمریکا باشد، بلکه نگرانی‌های همپیمانان آمریکا در خاورمیانه را نیز رفع کند.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، را امضاء کردند. طبق این توافق، ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور تعلیق شد.

در صورتی که دولت دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد که تحریم‌های هسته‌ای ایران را همچنان معلق نگه دارد یا آنها را دوباره اجرایی کند.

مقام های آمریکا می گویند، تهران به روح توافق پایبند نیست؛ چراکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG