لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۹

کاخ سفید: ترامپ راهبرد تازه آمریکا در قبال رفتارهای بد ایران را اعلام خواهد کرد


دونالد ترامپ روز گذشته گفته بود، می بایست به ستیزه جویی مستمر و بلندپروازی هسته ای ایران خاتمه داد.
دونالد ترامپ روز گذشته گفته بود، می بایست به ستیزه جویی مستمر و بلندپروازی هسته ای ایران خاتمه داد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، جمعه ۱۴ مهرماه گفته‌است، دونالد ترامپ در چارچوب تعیین راهبرد تازه آمریکا در قبال ایران، همه رفتارهای این کشور از جمله آزمایش‌های موشکی، حمایت از ترویسم و حملات سایبری را در نظر خواهد داشت.

به گزارش رویترز، خانم سندرز گفته‌است: رئیس جمهوری تنها یک جزء از (رفتارهای ایران) را در نظر نمی‌گیرد. او همه رفتارهای بد ایران را در نظر خواهد گرفت.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده‌است: توافق هسته ای تنها رفتار بد ایران نیست، بلکه آزمایش‌های موشکی، بی‌ثبات کردن منطقه، اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم بودن، حملات سایبری و داشتن برنامه هسته ای غیرقانونی نیز جزو رفتارهای بد ایران هستند.

سارا سندرز اضافه کرده‌است: دونالد ترامپ درصدد است راهبرد جامعی (در قبال ایران) اتخاذ کند که با همه این مشکلات مقابله خواهد کرد و تنها برای پاسخ به یکی از این رفتارها نخواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفته‌است: به همین خاطر تیمی که هم اکنون روی این موضوع متمرکز است، می‌کوشد طرحی را طی روزهای آینده ارائه کند که به همه این مسایل به طور کلی پاسخ دهد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه به رویترز گفته بود، دونالد ترامپ تاییدیه پایبندی ایران به توافق هسته ای با شش قدرت جهانی، برجام، را صادر نخواهد کرد و با این تصمیم عملاً سرنوشت برجام را به کنگره واگذار خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است که دونالد ترامپ احتمالاً روز ۱۲ اکتبر (۲۰ مهرماه) در خصوص رویکرد آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران سخنرانی خواهد کرد.

این مقام دولت آمریکایی همچنین به رویترز گفته بود، همزمان با این تصمیم، دونالد ترامپ همچنین راهبرد جامع آمریکا در قبال ایران را اعلام خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، راهبرد تازه آمریکا در قبال تهران در راستای مقابله با اقدامات ایران در منطقه خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته پیش از نشست خود با وزیر دفاع و مقام های ارشد نظامی این کشور گفته بود: نباید اجازه داد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد، حکومت ایران از تروریسم حمایت می کند، وخشونت، خونریزی و هرج و مرج را در سراسر خاورمیانه گسترش می دهد.

دونالد ترامپ تصریح کرد: بهمین دلیل می بایست ستیزه جویی مستمر و بلندپروازی هسته ای ایران را متوقف کرد. ایران به روح توافق هسته ای پایبند نبوده است و ما در همین نشست در این باره بحث خواهیم کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز توافق هسته ای با ایران را «یک شرمساری» برای ایالات متحده دانسته و گفته بود، فکر نمی‌کنم که از آخر آن خبر داشته باشید.

براساس توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، که در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد، ایران بخشی هایی از برنامه هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور تعلیق شد.

XS
SM
MD
LG