لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

قاسمی گزارش رویترز را تکذیب کرد: برنامه موشکی ایران غیرقابل مذاکره است


نمایش موشک های شهاب ۳ و ذوالفقار (عکس از آرشیو)
نمایش موشک های شهاب ۳ و ذوالفقار (عکس از آرشیو)

به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص تمایل ایران برای مذاکره درباره جنبه هایی از برنامه موشکی خود، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه ۱۴ مهرماه ضمن تکذیب این گزارش گفته است، برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد و قابل مذاکره نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «جمهوری اسلامی ایران بارها در مواضع علنی و دیدارهای دیپلماتیک با مقامات خارجی همانند مصاحبه ها و دیدارهای های انجام شده توسط وزیر امور خارجه در سفر اخیرشان به نیویورک، بر غیر قابل مذاکره بودن برنامه های دفاعی خود تاکید کرده است و آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ نمی داند.»

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی که هویت انها فاش نشده، نوشته بود که ایران در راستا کاهش تنش بر سر برنامه موشکی این کشور آمادگی دارد تا بر سر «جنبه هایی»از برنامه موشکی خود وارد مذاکره شود.

یک منبع مطلع ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است، ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه گذشته در نیویورک به قدرت های جهانی گفته بود که آماده است برای برطرف کردن نگرانی ها در خصوص برنامه موشکی خود آماده در این خصوص با آنها مذاکره کند.

مقام های غربی و آمریکایی در گفت وگو رویترز طرح این موضوع در جریان دیدار محمد جواد ظریف و رکس تیلرسون را تایید نکرده اند. اما دو مقام آمریکایی گفته اند که ایران از ممکن است از طریق رسانه ها یا طرف ثالثی مانند عمان این موضوع را به نوعی طرح کرده باشد.

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن ایران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌کند و می گوید، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت توافق از هسته‌ای ایران را از آزمایش موشک‌هایی با قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای نهی کرده است.

ایران با تکیه بر همین موضوع مدعی است که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا قرار است راهبرد جامع واشینگتن در قبال ایران را به زودی اعلام کند.

در همین زمینه، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پیشتر با رد اظهارات مقام‌های ایرانی در مورد جنبه دفاعی برنامه موشکی این کشور، آزمایش های موشکی ایران را اقدامی «غیر قابل قبول» توصیف کرده بود.

آمریکا تاکنون به صورت یکجانبه تحریم‌‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه موشکی ایران اعمال کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند و اين کشور همچنین از صادرات و انتقال انواع سلاح منع شده است.

XS
SM
MD
LG