لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

وزیر دفاع اسرائیل آزمایش موشکی «تحریک‌آمیز» ایران را محکوم کرد


در واکنش به آزمایش موشک بالیستیک خرمشهر در ایران، وزیر دفاع اسرائیل این اقدام را «تحریک‌آمیز» و نشانگر «سودای ایران برای تبدیل به قدرتی جهانی برای تهدید دیگر کشورها» خواند و آن را محکوم کرد.

ایران روز شنبه اول مهر خبر داد که در اقدامی «موفقیت‌آمیز» جدیدترین موشک بالیستیک خود موسوم به «خرمشهر» را آزمایش کرده است که با بُردی «دو هزار کلیومتری» نقاط مختلف خاورمیانه و اسرائیل را در تیررس خود دارد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی در این باره موشک خرمشهر را «کابوس اسرائیل» توصیف کرده بود.

اما شامگاه شنبه در واکنش به این اقدام آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل پرتاب این موشک بالیستیک از سوی ایران را اقدامی «تحریک‌آمیز» علیه ایالات متحده و متحدانش از جمله اسرائیل، خواند.

آقای لیبرمن گفت که این اقدام از سویی برای محک زدن واکنش ما صورت گرفته و از سوی دیگر «نشانگر سودای ایران برای تبدیل به قدرتی جهانی برای تهدید کشورهای خاورمیانه و دیگر دولت‌های دموکراتیک جهان» است.

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن ایران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌کند و قطعنامه شورای امنیت در حمایت توافق از هسته‌ای هم ایران از آزمایش موشک‌هایی با قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای نهی کرده است.

کاخ سفید آمریکا ساعتی پس از مراسم سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ در نخستین روز بهمن ماه ۹۵، سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد، دولت جدید آمریکا مصمم به مقابله با تهدیدهای موشکی ایران و کره شمالی است.

در روزهای اخیر هم مورد انتقاد رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته بود، جایی که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل گفت «نمی‌توانیم اجازه بدهیم رژیم جنایتکار ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد در حالی که در حال دنبال کردن برنامه موشکی خطرناک خود است».

آمریکا که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده، در هر دو بار تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران وضع کرده است.

با این حال مقام‌های دولتی و نظامی ایران در واکنش به انتقادها و تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی همواره بر تقویت قدرت نظامی و موشکی جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند و اخیراً نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع جدید ایران تأکید کرده است که دولت «مکلف به افزایش قابلیت‌های موشکی در قالب برنامه‌های مصوب است» و این رویکرد در دولت دوازدهم پیگیری خواهد شد.

موشک بالیستیک خرمشهر که روز شنبه «آزمایش موفقیت‌آمیز» آن اعلام شد، پیشتر در مهرماه سال ۹۵ به عنوان «جدیدترین موشک دوربرد ایران» معرفی شده بود و در بهمن ماه سال پیش نیز آزمایش این موشک دوربرد رسانه‌ای شد.

در آن زمان پس از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی این آزمایش موشکی، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با رد ادعای مقام‌های ایرانی در مورد جنبه دفاعی آن، این اقدام را «غیر قابل قبول» توصیف کرده بود.

آمریکا در نیمه بهمن ماه سال ۹۵ در ارتباط با همین آزمایش موشکی تحریم‌‌هایی را نیز بر چندین شخص حقیقی و حقوقی ایرانی اعمال کرد.

XS
SM
MD
LG