لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۰

انتقاد رهبران اصلاح‌طلبان از عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی روحانی


عبدالله نوری، وزیر کشور در دولت اول محمد خاتمی می‌گوید در جلسه چند نفر از سران ارشد اصلاح‌طلب با حسن روحانی، انتقادهایی از اقدامات اقتصادی دولت مطرح شده و بر ضرورت تحقق وعده‌های انتخاباتی وی تاکید شده است.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین به نقل از آقای نوری نوشته که این جلسه در منزل حسن روحانی و با حضور محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و علی‌اکبر ناطق نوری، از حامیان روحانی در انتخابات و رئیس پیشین بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده است.

عبدالله نوری محتوای این جلسه را «انتقاداتی نسبت به برنامه‌ریزی و اقدامات اقتصادی دولت»، درخواست «شفافیت و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های آقای جهانگیری» عنوان کرده است.

به گفته وزیر کشور محمد خاتمی، آقای خاتمی در این جلسه، «تاکید زیادی بر عملی شدن وعده‌های انتخاباتی» داشته است.

نوری اضافه کرده است: «این که خروجی چه باشد به آقای روحانی بستگی دارد... بنابراین به قول معروف الان توپ در زمین آقای روحانی است که انتظارات جامعه مدنی را پاسخ مثبت بدهند.»

محمد خاتمی هفته گذشته نیز در نشستی در بنیاد باران، از حسن روحانی خواسته بود «فعال» شود و به وعده خود در رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد عمل کند.

خاتمی خطاب به روحانی گفته بود: «گشایش‌هایی شده اما کافی نیست. باید حل شود. بروید این مسئله را حل کنید.»

رئیس جمهور پیشین ایران در این نشست به صراحت افزوده بود که «وقتی آقای رئیس‌ جمهور وعده‌هایی می‌دهد که عملی نمی‌شود و یا خدای نکرده خلافش رخ می‌دهد مشکل ایجاد می‌شود. اگر گفته می‌شود که حصر باید از بین برود، پس باید به این وعده عمل کرد.»

مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، به عنوان رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸، از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و تاکنون درخواست‌ها برای پایان دادن به حبس خانگی یا محاکمه آنها نتیجه‌ای نداشته‌ است.

پیش از این برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولت حسن روحانی ابراز امیدواری کرده بودند که حصر آنان تا پایان سال ۹۶ رفع شود، اما بر اساس گزارش‌ها نامه سرگشاده مهدی کروبی به علی خامنه‌ای که «وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز» ایران را «نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی» وی دانسته بود، موجب توقف ماجرا شده است.

مسئولان دولت حسن روحانی بارها وعده داده بودند که پیگیر رفع حصر خواهند بود اما این موضوع که از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی نیز بود، تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

خانواده‌های موسوی و کروبی و شماری از فعالان سیاسی طی سال‌های گذشته از اینکه دولت حسن روحانی اقدامی عملی برای رفع حصر انجام نداده‌ است، انتقاد کرده‌اند.

با این حال در ماه‌های گذشته تغییراتی در وضعیت حصر صورت گرفته و علاوه بر اینکه چند تن از فعالان سیاسی موفق به دیدارهای فردی با آقای کروبی شده‌اند، محدودیت‌های مربوط به زمان‌بندی دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دختران‌شان نیز برچیده شده‌ است.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی نیز در دیدار با شماری از نمایندگان سابق مجلس، با انتقاد از حسن روحانی گفته که او «برخلاف سوگندش» حقوق محصورین را تامین نکرده است.

خانم کروبی اضافه کرده که «در هشتمین سال حصر هستیم و پس از این مدت طولانی گشایش‌های اندکی انجام گرفته است.»

او همچنین با اشاره به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفته است: «جای تأسف است که ایشان برخلاف سوگند‌شان، هم در دور اول و هم در دور دوم اقدامی مؤثر در صیانت از حقوق محصورین برنداشتند.»

فاطمه کروبی با تأکید بر اینکه مصوبه شورای عالی امنیت درباره حصر «حتی در صورت وجود چنین مصوبه‌ای» غیرقانونی است گفت که دولت حسن روحانی «خواست مشروع و قانونی مردم و دو خانواده محصور مبنی بر رویت مصوبه شورای عالی امنیت ملی» را برآورده نکرد.

اشاره همسر مهدی کروبی به مصوبه‌ای است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله مقام‌های قوه قضاییه می‌گویند متعلق به شورای امنیت ملی است و حکم به حصر خانگی رهبران جنبش سبز داده است. مقامات دولت روحانی، در مقابل، وجود چنین مصوبه‌ای را انکار کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های مهر، کلمه و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG