لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

شورای نگهبان مصوبه «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» را تایید کرد


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد که این شورا طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تایید کرده است.

این طرح اوایل مردادماه امسال با هدف محدود ساختن به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما شورای نگهبان با بیان اینکه برخی مفاد آن با اختیارات رهبر جمهوری اسلامی خاصه در زمینه نیروهای مسلح در تعارض بود طرح را دوباره به مجلس ارجاع داد که در نهایت روز ششم شهریورماه در مجلس اصلاح شد.

آقای کدخدایی در اظهارات روز پنج‌شنبه خود بخشی از متن این مصوبه را شرح داده است که بر اساس آن روسای قوای سه‌گانه، معاون اول رئیس‌جمهوری، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری از این طرح مستثنی هستند.

این طرح اما مانع به‌کارگیری بازنشستگان به عنوان استاندار، سفیر و معاون وزیر می‌شود. به طوری که پیش از این اعلام شده بود با اجرای آن «۱۷۰۰ مدیر دولتی» باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

در مورد کنار گذاشتن شهرداران نیز نظرات ضدونقیضی منتشر شده است. طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس، گفته که این طرح شهرداران را هم شامل می‌شود که در این صورت محمدعلی افشانی شهر دار تهران باید از سمت خود کناره‌گیری کند، اما حسن رسولی عضور شورای شهر تهران نظر متفاوتی بیان کرده و گفته که رئیس دفتر رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای عالی امنیت ملی و شهردار تهران همتراز وزرا تعریف می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان اما در توضیحات خود به این مورد اشاره نکرده و تنها گفته که ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان شامل جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال و فرزندان شهدا نخواهد شد.

وی افزود: «در برخی بندها نیز برای برخی دستگاه‌ها استثنائاتی قائل شده یا نیروهای مسلح که تابع قوانین خاص خود هستند».

آقای کدخدایی همچنین به تلویزیونی دولتی ایران گفته که «رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی دو ماهه است و سازمان‌ها و ارگان‌هایی­ که این قانون برایشان صادق است ظرف دو ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم‌انگاری­ یا انفصال از خدمت خواهد بود».

نمایندگان مجلس ایران امیدوارند که با اجرای این قانون، از شمار بیکاران در کشور کاسته شود ولی هنوز مشخص نیست تعداد افراد بازنشسته‌ای که مشمول این قانون می‌شود چند نفر است. ضمن اینکه افراد جایگزین آنها چگونه انتخاب و گزینش می‌شوند.

رئیس مرکز آمار ایران اواخر سال گذشته شمار «بی‌کاران مطلق» در ایران را سه میلیون و ۲۲۶ هزار نفر اعلام کرد. همچنین مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال را ١٢ و یک دهم درصد دانست و گفت که این شاخص نسبت به بهار سال گذشته نیم درصد کاهش یافته است.

طبق این آمار جمعيت بيكار كشور بهار امسال ٤٤ هزار و ٩٥٨ نفر كاهش یافت و به سه ميليون و ٣٢٢ هزار نفر رسيد. با این حال گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران آمار بیکاری در کشور را «نگران‌کننده و بحران‌زا» خوانده است.

این گزارش می‌گوید، نرخ بيكاری جوانان، زنان و افراد تحصیل‌کرده «هشداری است که لزوم تغيير مسير اقتصاد ایران را بيش از پيش نمایان می‌کند».

منبع: خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG