لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۷

رضا پهلوی: کلید حل مسائل ایران برجام یا نبود آن نیست


رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران
رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران

رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در پیامی به اقدام تازه رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده و راه حل مسائل ایران را نه در برجام، بلکه در «جایگزینی رژیم» جمهوری اسلامی دانست.

شاهزاده رضا پهلوی در پیام خود که در کانال تلگرامش منتشر شد تأکید کرد که «کلید حل مسائل ایران برجام یا نبود آن نیست».

رئیس ‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به هفته‌ها گمانه‌زنی پایان داد و رسماً اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی با ایران خارج شده و تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را بازخواهد گرداند.

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا پس از دو سال مذاکره نفس‌گیر در تیرماه ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که در ازای تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران، بسیاری از تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را به حال تعلیق درآورد.

با این حال دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست ‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ مخالفت سرسختانه خود با این توافق را نشان داده و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود و سه‌شنبه شب به حضور آمریکا در این توافق پایان داد.

در ادامه موج واکنش‌ها به این اقدام تازه دونالد ترامپ، رضا پهلوی نیز روز چهارشنبه در این باره اظهار نظر کرده، اما اعلام کرد که راه حل مسائل ایران «جایگزینی این رژیم ایران‌ستیز» است.

آخرین ولیعهد ایران در پیام خود بهترین جایگزین برای حکومت جمهوری اسلامی را «یک حکومتِ ملی سکولار، توسعه‌گرا و دموکراتیک» دانسته است.

در پیام تلگرامی رضا پهلوی آمده است:‌ «عملکرد چهل ساله فرقه تبهکار نشان داده است که چاهِ فساد، سلطه‌‌طلبى و ناکارآمدی این فرقه، بی‌انتها و پُرناشدنی است و تمامی منابع کشور را می‌بلعد. کلید حل مسائل ایران، برجام یا نبود آن نیست. کلید، جایگزینی این رژیم ایران‌ستیز با یک حکومتِ ملی سکولار، توسعه‌گرا و دموکراتیک است.»

رضا پهلوی در پیام‌های خود از حکومت جمهوری اسلامی با لقب «فرقه تبهکار»‌ یاد می‌کند.

آخرین ولیعهد ایران پیشتر هم در پیامی دیگر در کانال تلگرام خود با اشاره به موضوعی مشابه گفته بود: «طی چهار دهه حاکمیت فرقه تبهکار بر ایران، پول ملی صدها بار بی‌ارزش شده و فقر و فلاکت بر گوشه گوشه کشور سایه افکنده. اگر هرچه زودتر ایران‌مان را از این فرقه ایران‌ستیز پس نگیریم، آینده از امروز هم تیره و تارتر خواهد بود.»

اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در ایران که بر اساس چند گزارش به بیش از یکصد شهر در کشور سرایت کرد با شعارهایی در حمایت از خاندان پهلوی و به‌ویژه رضاشاه، موسس این سلسله، همراه بود.

شاهزاده رضا پهلوی پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته است که دغدغه پادشاهی ندارد؛ دموکراسی، حقوق بشر و سکولاریسم برایش اولویت دارد و خواستار حکومتی است که در آن مسلمانان و بی‌خدایان آزاد باشند اما با همدیگر ستیز نداشته باشند.

با استفاده از تلگرام رضا پهلوی. ف. دو / پ.پ

XS
SM
MD
LG