لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۱

رضایی: اگر اسرائیل بخواهد کاری بکند، تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز دوشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، به دیگر مقامات جمهوری اسلامی پیوست و به گفته‌های اخیر نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داد.

به گفته آقای رضایی که پیشتر فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز بوده است، «اگر اسرائیل بخواهد کاری انجام دهد» جمهوری اسلامی تل‌آویو را «با خاک یکسان خواهد» کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی در نشست امنیتی مونیخ، با نشان دادن قطعاتی از «پهپاد ایرانی» که به دست اسرائیل سرنگون شد،‌ گفت: «اگر لازم باشد، اسرائیل علیه ایران اقدام می‌کند».

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو روز یک‌شنبه، ۲۹ بهمن، با اعلام این موضوع در کنفرانس مونیخ آلمان، با تاکید بر این که کشورش حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد، اضافه کرد که «نمی‌گذاریم حکومت سوریه طناب دار را دور گردن ما بیندازد».

اسرائیل از ماه‌ها پیش از «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» ابراز نگرانی جدی کرده و همزمان گفته است که تهران برای حزب‌الله لبنان کارخانه تولید موشک نقطه‌زن احداث کرده است.

دمشق و تهران حضور نظامی ایران در سوریه را قانونی و بر اساس توافق‌های مشروع تهران- دمشق می‌دانند و علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته گفت که حضور ایران در سوریه، بر اساس این توافق‌ها، ادامه خواهد یافت.

در واکنش به این گفته نخست وزیر اسرائیل، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اتهامات مقام اسرائیلی علیه ایران را «سیرک کارتونی» توصیف کرد و افزود که سخنان او حتی «ارزش پاسخگویی هم ندارد».

حال، به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رضایی نیز به سخنان نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داده و مستقیما به او پاسخ داده است که «به آن‌ها می‌گوییم شما غلط می‌کنید که اقدامی کنید».

او ادامه داد: «اگر شما بخواهید کاری انجام دهید، حتی فرصت فرار به شما هم نخواهیم داد و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از رئیس جمهور تا نماینده مجلس و فرمانده سپاه بارها تهدید کرده‌اند که تل‌آویو را با خاک یکسان خواهند کرد، تهدیدی که باعث شده دولت اسرائیل نیز ایران را دشمن موجودیت خود خطاب کند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، نیز چهارشنبه گذشته در آیین دهمین سال مرگ عماد مغنیه، فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، در تهران گفت که «تقاص خون عماد مغنیه، شلیک موشک و کشتن یک نفر نیست؛ تقاص این خون‌ها، نابودی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) است».

این اظهار نظری است که روز دوشنبه واکنش منفی وزیر خارجه روسیه، هم‌پیمان ایران در منطقه، را نیز به دنبال داشت.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه در حضور همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف، سخنان هفته گذشته قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در خصوص «حتمی بودن نابودی اسرائیل» را مورد انتقاد قرار داد و آن را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش رسانه‌های روسیه و اسرائیل، آقای لاوروف که روز دوشنبه ۳۰ بهمن در همایش بین‌المللی اندیشکده والدایی، مرکز مطالعات وابسته به کاخ کرملین، سخن می‌گفت، تأکید کرد که اظهاراتی در مورد محو اسرائیل از نقشه دنیا پذیرفتنی نیست.

XS
SM
MD
LG