لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

ظریف: سخنان نتانیاهو ارزش پاسخگویی ندارد


محمدجواد ظریف همچنین گفته است که با شکست قلمرو داعش، تهدید افراط‌گرایی از بین نرفته است.
محمدجواد ظریف همچنین گفته است که با شکست قلمرو داعش، تهدید افراط‌گرایی از بین نرفته است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اتهامات نخست‌وزیر اسرائیل علیه ایران را «سیرک کارتونی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ظریف که روز یکشنبه ۲۹ بهمن،‌ چند ساعت بعد از بنیامین نتانیاهو، در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، افزود که سخنرانی او حتی «ارزش پاسخگویی هم ندارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او همچنین خطاب به حاضران گفت: «اجازه دهید به موضوعات جدی‌تر بپردازیم».

پیشتر آقای نتانیاهو، ایران را بزرگترین تهدید برای جهان خوانده و گفته بود که اگر نیاز باشد کشورش علیه ایران اقدام خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل تکه آهنی در دست داشت که می‌گفت متعلق به یک پهپاد ایرانی است و افزود: این پهپاد بعد از تجاوز به حریم هوایی اسرائیل، سرنگون شده است.

او خطاب به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که برای حضور در کنفرانس مونیخ به آلمان رفته است، گفت: «این را می‌شناسی؟ می‌توانی این پیام را با خودت به تهران ببری که ما نه تنها علیه عوامل ایران اقدام می‌کنیم، بلکه اگر لازم باشد، علیه خود ایران اقدام خواهیم کرد».

اسرائیل روز ۲۱ بهمن، از رخنه یک «پهپاد ایرانی» از آسمان سوریه به حریم هوایی خود و سرنگون کردن آن خبر داد. پس از آن نیز اسرائیل از دو موج حملات وسیع هوایی علیه «اهداف ایرانی و سوری» در خاک سوریه خبر داد و در عین حال،‌ سقوط یک جنگنده خود را تایید کرد. این جنگنده در اسرائیل سرنگون شد و دو خلبان آن نجات یافتند.

در این حال،‌ ایران اعزام پهپاد به آسمان اسرائیل را تکذیب کرد و سوریه نیز گفت که پهپاد متعلق به ارتش این کشور بود که از یکی از پایگاه‌های نظامی اش اعزام شده و وظیفه اش، گردآوری اطلاعات علیه «گروه‌های تروریستی» بود.

«تهدید افراط گرایی از بین نرفته است»

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنرانی روز یکشنبه خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: با شکست قلمرو داعش، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است .

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ظریف افزود: «شکست قلمرویی داعش موجب از میان رفتن تهدید افراط گرایی نشده است؛ ایدئولوژی نفرت وجود دارد و ممکن است در جای دیگری ظهور کند».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اعلام اینکه ایران خواستار یک منطقه قوی است، اضافه کرد: «ما نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است».

وی با اشاره به پیشنهاد سال گذشته ایران برای ترتیبات امنیتی در خلیج فارس و ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای، بر اساس گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز اضافه کرد: «تا زمانی که یک تلاش جمعی برای ایجاد صلح فراگیر و امنیت در منطقه خلیج فارس وجود نداشته باشد، ما همچنان تا نسل های‌آینده درگیر ناآرامی خواهیم بود».

این سخنان در شرایطی ابراز شد که شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مانند عربستان سعودی، ‌بحرین و کویت در سال های گذشته بارها ایران را به دخالت در امور داخلی خود و یا تشکیل گروه‌های جاسوسی متهم کرده‌اند. با این همه، تهران با رد این اتهام ها،‌ حکومت بحرین را به سرکوب شیعیان این کشور متهم کرده و در عین حال،‌از عربستان سعودی برا یدخالت در امور کشورهای عراق، سوریه و یمن انتقاد کرده است؛ ‌انتقادهایی که از سوی منامه و ریاض رد شده است.

در همین حال، آمریکا به ویژه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، از آنچه «اقدامات مخرب و بی ثبات کننده» ایران در منطقه می‌خواند، ابراز نگرانی کرده است. اما ایران، همواره حضور نظامی خود از جمله در سوریه را «مستشاری» عنوان کرده است.

در این میان، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز در هفته‌های اخیر نسبت به اقدامات تهران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در سخنان خود همچنین به موضوع برجام نیز اشاره کرد و افزود: «اگر منافع ایران تامین نشود، ایران پاسخ خواهد داد و پاسخ ایران جدی خواهد بود که موجب پشیمانی برخی از اقدامات اشتباه‌شان خواهد شد. اما ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق را نقض خواهد کرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین» توافق توصیف کرده و خواستار اصلاح آن شده‌است. آقای ترامپ همچنین گفته‌است ایران با ادامه برنامه موشکی خود و فعالیت‌های به گفته وی «بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه خاورمیانه» به روح برجام وفادار نبوده‌است. این اتهام‌ها از سوی تهران رد شده است.

پنجاه و چهارمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ از روز ۲۷ بهمن در مونیخ آغاز شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، ایرنا و دیگر منابع خبری؛ ب.ک./م.ا.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG