لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

سپاه پاسداران پهپاد‌ها و سامانه‌‌های موشکی خود را برای وزیر دفاع روسیه به نمایش گذاشت


وزیر دفاع روسیه در نمایشگاه محصولات هوافضای سپاه پاسداران
وزیر دفاع روسیه در نمایشگاه محصولات هوافضای سپاه پاسداران

در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره مدعی است پهپاد و سایر تسلیحات نظامی در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده است، سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۲۹ شهریور یک نمایشگاه از پهپاد‌ها و سامانه‌‌های موشکی خود را برای وزیر دفاع روسیه برپا کرد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گزارش داد که سرگئی شویگو همراه با امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از نمایشگاه این نیرو بازدید کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز نوشت که در این نمایشگاه «موشک پدافندی پهپاد پایه و پرسه‌زن ۳۵۸ با برد پرسه‌زنی ۴۰۰ کیلومتر نمایش داده شد».

سفر وزیر دفاع روسیه به ایران در ادامه سفر اخیر مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی به مسکو و بازدید از یک نمایشگاه نظامی صورت گرفته است.

رسانه‌های ایران اضافه کردند که «گفتگو درباره سند همکاری‌های بلند مدت نظامی و دفاعی ایران و روسیه» و همچنین «پیشنهادهایی برای حل و فصل مشکل قفقاز»،‌ از برنامه‌های سفر وزیر دفاع روسیه به تهران است.

اما رسانه‌های بین‌المللی نوشتند احتمال می‌رود که فروش پهپادهای بیشتر از سوی ایران به مسکو و همچنین موشک برای استفاده در جنگ اوکراین، در دستور کار این مذاکرات باشد.

جمهوری اسلامی بارها ارسال پهپادهای انفجاری «شاهد» به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین را رد کرده و ابراهیم رئیسی نیز در سفر اخیر خود به نیویورک خطاب به غربی‌ها گفت: «درخصوص ادعای ارسال پهپاد به روسیه بارها اعلام کردیم اگر سندی دارید، ارائه دهید.»

این در حالی است که اوکراین به طور مرتب از حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های شهری خود با استفاده از پهپادهای ایرانی خبر می‌دهد.

همچنین کشورهای غربی در کنار تحریم‌ها علیه روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، بارها جمهوری اسلامی را به دلیل ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرده‌اند.

با این حال، از زمان آغاز این تهاجم، روابط ایران و روسیه در عرصه نظامی گسترش یافته و استفاده از پهپادهای نظامی ایران علیه اوکراین نیز ادامه دارد.

وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه در تهران بدون ارائه جزئیاتی گفت: «ما با وجود مخالفت ایالات متحده و متحدان غربی‌اش، در حال ارزیابی طیف وسیعی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده هستیم.»

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از او افزود: «در حالی که تعامل روسیه و ایران در حال رسیدن به سطح جدیدی است، فشار تحریم‌ها بر روسیه و ایران بیهودگی آن را نشان می‌دهد.»

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح می‌شود که آمریکا هفت فرد و چهار نهاد مرتبط با برنامهٔ توسعهٔ هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) وهواپیماهای نظامی تهران را در ایران، روسیه، چین و ترکیه تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز ۲۸ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد و نهادها «حمل‌و‌نقل و تراکنش‌های مالی» را برای صنایع هواپیماسازی ایران و تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) تسهیل کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی در ایران گزارش دادند که شویگو روز چهارشنبه با علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه گفتگو کرد.

ایرنا نوشت که وزیر دفاع روسیه و دبیر شورای عالی امنیت ایران بر «گسترش همکارهای منطقه‌ای» برای «خاتمه دادن به دخالت‌های بیگانگان» تاکید کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر نیز بارها خواستار خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از منطقه شده‌اند.

شویگو روز سه‌شنبه پس از ورود به تهران، با محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز دیدار کرده بود.

ماه گذشته، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پس از انتشار گزارشی مبنی بر این‌که واشنگتن از تهران خواسته که فروش هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو را متوقف کند، گفت که همکاری نظامی روسیه با ایران تسلیم فشار ژئوپلیتیک نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رویترز، اینترفکس، ایرنا، نورنیوز و رادیو فردا/م.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG