لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۴

مقام‌های هند و روسیه در مورد کریدور شمال-جنوب «گفت‌وگو می‌کنند»


کارگران در حال حمل کالا در بندر کلانتری چابهار
کارگران در حال حمل کالا در بندر کلانتری چابهار

وزیران خارجه هند، روسیه و چین، ۲۰ آذر، در نشستی در دهلی نو در مورد مسائل منطقه خاورمیانه و بحران در شبه‌جزیره کره گفت‌وگو می‌کنند. انتظار می‌رود موضوع کریدور ترابری شمال-جنوب که هند، ایران، افغانستان، آسیای مرکزی و اروپا را به هم وصل می‌کند، در دیدار مقام‌های دهلی و مسکو مطرح شود.

وزارت خارجه روسیه، یک‌شنبه ۱۹ آذر، اعلام کرد ۱۵مین نشست گروه «آر‌آی‌سی»، متشکل از روسیه، هند و چین، در دهلی‌نو برگزار می‌شود و مسائل و چالش‌های فعلی در افغانستان، خاورمیانه، و شبه‌جزیره کره مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت.

به گفته این وزارت‌خانه، علاوه بر نشست روسای دستگاه دیپلماسی سه کشور، سرگئی لاوروف، به‌طور جداگانه با هم‌تایان هندی و چینی خود دیدار خواهد کرد.

انتظار می‌رود در جریان دیدار میان سوشما سواراج، وزیر خارجه هند و آقای لاوروف، دو طرف در مورد روند پیشرفت پروژه ۷۲۰۰ کیلومتری موسوم به «کریدور بین‌المللی ترابری شمال-جنوب»، گفت‌وگو کنند. این مسیر حمل‌ونقل هند، ایران، افغانستان، روسیه و آسیای میانه و اروپا را از طریق زمین و دریا به‌هم وصل می‌کند. این کریدور پس از طی مسیری نسبتا طولانی در ایران، به جمهوری آذربایجان، روسیه و در نهایت به مناطق شمال شرقی و دیگر قسمت‌های قاره اروپا می‌رسد.

هفته پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در پایان سفرش به استان سیستان و بلوچستان، در جریان یک نشست مطبوعاتی از گشایش بندرگاه تازه‌ای در این استان خبر داده بود؛ گسترش بندر چابهار در حال حاضر ظرفیت باری این بندر کلیدی ایران را از دو و نیم میلیون تن در سال به هشت و نیم میلیون تُن افزایش داده است.

تحلیل‌های فعلی نشان می‌دهد که بندر چابهار برای کشور هند نیز اهمیت راهبردی دارد چراکه عملا جایگزینی برای دسترسی این کشور به افغانستان و آسیای میانه، با دور زدن کشور پاکستان، به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر شماری از تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که این بندر می‌تواند به چالشی برای بندر گوادر، در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان، تبدیل شود. گوادر در ۸۰ کیلومتری چابهار واقع شده و توسعه آن را چین در دست گرفته‌است.

کامران دادخواه، اقتصاددان در آمریکا به رادیو فردا می‌گوید توسعه بندر چابهار، «اهمیت و سود زیادی دارد» و فریدون خاوند دیگر تحلیل‌گر اقتصادی نیز این بندر کلیدی ایران را رقیبی برای بندر گوادر پاکستان می‌نامد. از سوی دیگر این تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که موفقیت نهایی در توسعه و بهره‌گیری بیشتر از چابهار به مسائلی مانند تنش‌زدایی در منطقه و سرمایه‌گذاری واقعی وابسته است. ساخت بندرگاه تازه چابهار به‌وسیله قرارگاه «خاتم الانبیا»، تحت مالکیت سپاه پاسداران، انجام شده‌است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بهمن ماه ۱۳۸۸، فرمانده وقت این نهاد و چهار شرکت وابسته به آن را در فهرست شرکت‌ها و افراد مورد تحریم خود قرار داد.

بنا بر گزارش‌ها مقام‌های هند، روسیه و چین در دیدای پیش‌روی خود در مورد مسائلی مانند مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و تلاش‌ها برای هموارسازی جریان اطلاعات در مورد امنیت بین‌المللی نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG