لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

هند گره از ریل‌های شرق ایران باز می‌کند؟


پس از نهایی شدن دو توافق اقتصادی میان ایران و سرمایه‌گذاران هندی که به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار منجر شد حال گفته می‌شود طرف هندی قصد ورود به راه‌‌آهن چابهار را دارد.

با توجه به محدودیت‌های بودجه ای در بخش عمران به دلیل آنچه سطح درآمدهای پایین دولت نامیده می‌شود، و از طرفی نیاز ایران به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی، جذب سرمایه‌های خارجی در اولویت قرار گرفته‌اند. این در حالی است که پیمانکاران ایرانی در بخش‌های عمرانی «از ترس بدقولی‌های» وزارت راه و شهرسازی در پرداخت تعهداتش، به کار در کشورهای همسایه همچون عراق و آذربایجان روی آورده‌اند.

در این بین دولت برای اتصال بنادر بزرگ و راهبردی ایران به شبکه ریلی مرکزی و مرزهای زمینی و خارجی با سرمایه گذاران خارجی وارد مذاکره شده است. به ویژه بعد از «برجام» با امید به گشایش در این زمینه تلاش‌های خود را افزایش داد. اما با توجه به محدودیت‌های بانکی در زمینه انتقال پول که حتی برجام هم از پس انجام آن برنیامد پیدا کردن سرمایه گذار خارجی کار آسانی نیست.

با این وجود، تلاش برای وارد کردن هندی‌ها به پروژه‌های ریلی جنوب شرق و شرق کشور هنوز جریان دارد. با توجه به اینکه چابهار کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج ‌فارس و دریای عمان و همچنین هند به افغانستان به شمار می‌رود برای کشورهای خارجی نیز اهمیت زیادی دارد. با تکیه بر همین موضوع زمزمه‌های سرمایه گذاری هندی‌ها در راه آهن چابهار به گوش می‌رسد.

ایران از سال‌ها پیش طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی زاهدان را در دستور کار قرار داده که در ادامه می‌تواند به مرز زمینی ایران با ترکمنستان و افغانستان متصل شود. هر چند سال‌های نسبتا طولانی از آغاز فاز اجرایی راه‌آهن چابهار می‌گذرد.

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ورود هندی‌ها به پروژه ریلی چابهار گفته است: «یک شرکت هندی آماده سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در راه‌آهن بندر چابهار است و طرح خود را نیز در این زمینه به ایران ارائه کرده است. ایران نیز پس از ابلاغ برخی تغییرات مانند لزوم سرمایه‌گذاری یک جا در پروژه اعلام کرده آمادگی آن را دارد که بررسی‌های بیشتر را در این زمینه انجام دهد.»

به گفته این معاورن وزیر راه و شهرسازی «در حال حاضر این شرکت هندی نیاز به دریافت مجوز لازم از دولت هند را دارد و در صورتی که موافقت‌های لازم صورت گیرد در سفر وزیر راه و شهرسازی ایران و ملاقات با وزرای راه‌آهن و تجارت آن کشور تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.»

راه آهن چابهار، یکی از پروژه‌های ریلی ایرن است که قرار است با کمک سرمایه‌گذار خارجی ساخته شود. ایران قرار است با کمک شرکت‌های خارجی بیش از ۱۵ میلیارد دلار در خطوط ریلی و حمل نقل ریلی ایران سرمایه گذاری کند. البته راه آهن چابهار تنها طرح راه آهن ایران نیست که حالت فرامرزی دارد بلکه راه آهن شمال به جنوب برای اتصال روسیه به خلیج فارس و خط ریلی ایران به چین از دیگر طرح‌های فرامرزی در دست اجرا است.

عباس نظری، مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن ایران، گفته است: «برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای اتصال ریلی مستقیم به کشور چین انجام گرفته و در این زمینه نیز مذاکرات ابتدایی و مسائل سیاسی مدنظر حل شده و طرفین در حال مذاکره بر سر فاینانس هستند تا امکان اجرایی شدن این طرح فراهم شود.»

ایران در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که طبق برنامه باید به ۲۵ هزار کیلومتر برسد. در مسیر توسعه ۷۵۰۰ کیلومتر از آنچه برنامه ریزی شده، در دست است.

XS
SM
MD
LG