لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

امیرعبداللهیان: بین مذاکرات وین و تحولات اوکراین ارتباطی وجود ندارد


حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران؛ عکس آرشیوی است
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران؛ عکس آرشیوی است

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، عصر چهارشنبه ۲۵ اسفندماه گفت که دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین بسیار نزدیک است، اما هنوز «دو خط قرمز» تهران از جمله «تضمین اقتصادی» حل‌نشده باقی مانده‌است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی افزود که ایران فعلا به صورت شفاهی و از طریق مقام‌های اروپایی به تبادل پیام با طرف آمریکایی ادامه می‌دهد.

او تاکید کرد که اگر همین امروز، طرف آمریکایی دو مطالبه باقی‌مانده ایران را محقق کند، تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی آماده است تا به ریاست علی باقری کنی در وین حضور یابد.

وزیر خارجه ایران بار دیگر سرنوشت احیای برجام و دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات ۱۱ ماهه وین را منوط به «اراده» دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دانست.

اتهام نداشتن اراده کافی از سوی واشینگتن برای انعقاد توافق نهایی در وین در شرایطی مطرح است که در روزهای اخیر رویکرد روسیه در مذاکرات احیای برجام به عنوان یکی از عوامل اصلی انسداد در این روند توصیف شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند از آمریکا خواسته بود تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران درباره سفر اخیر خود به مسکو تصریح کرد برداشت بخشی از افکار عمومی در ایران به گونه‌ای بوده است که گویا «طرف روس توافق احتمالی در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته است».

وزیر خارجه ایران سپس افزود که طرف روس اطمینان داده است بین موضوع احیای برجام و جنگ در اوکراین «هیچ ارتباطی نیست».

او در بخش دیگری از اظهارات خود به نقل از سرگئی لاوروف، همتای روس خود، مدعی شد که هر وقت خواسته‌های ایران از آمریکا به‌طور کامل محقق شود، مسکو آماده تایید توافق خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۲۰ اسفندماه، در توییتر از توقف مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش «به دلیل عوامل خارجی» خبر داد و تصریح کرد که «اساسا متن نهایی [توافق] روی میز حاضر است».

حسین امیرعبداللهیان هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، واشینگتن را بدون اشاره به جزئیات به «زیاده‌خواهی» و طرح «برخی درخواست‌های غیرمنطقی و توجیه‌ناپذیر» متهم کرد.

دولت آمریکا اعلام کرده است ایالات متحده با روسیه درباره خواسته‌های مسکو مذاکره نمی‌کند و اگر تا هفته آینده روسیه این درخواست را پس نگیرد، آمریکا دنبال راه‌حل‌های جایگزین از جمله توافق موقت با تهران خواهد رفت.

در واکنش به این شرط روسیه که تحریم‌ها علیه خود در اقدام به تهاجم به اوکراین را به برجام گره زده است، سه کشور اروپایی عضو برجام نیز مانند ایالات متحده در مورد پافشاری مسکو بر این شرط هشدار داده‌ و گفته‌اند که اصرار روسیه بر شرط جدیدش «به گروگان گرفتن» برجام است و می‌تواند احیای توافق هسته‌ای را از بین ببرد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و ایرنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ. ت/ پ. پ
XS
SM
MD
LG