لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

منوچین در هند: با شرکای‌مان برای جبران افت صادرات نفت ایران همکاری می‌کنیم


استیو منوچین
استیو منوچین

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، که بعد از سفر خاورمیانه راهی هند شده، می‌گوید ایالات متحده آمریکا با شرکایش در تلاش است تا به رغم تحریم نفت ایران نفت به اندازه کافی در جهان عرضه شود.

وی گفت ما نسبت به نیازهای عظیم هند به منابع انرژی حساس هستیم و در این زمینه مذاکرات «پرباری» در رابطه با تامین گاز مایع هند (ال‌ان‌جی) داشته‌ایم.

هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده بود صادرات گاز مایع این کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۹ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایشی دو برابری داشته و به رقم ۴.۱ میلیارد فوت مکعب در روز اوج گرفته است.

انتظار می‌رود این رقم در نیمه دوم سال باز هم افزایش یابد.

آمریکا دو سال پیش به صادرکننده خالص گاز تبدیل شد و انتظار می‌رود به زودی به صادرکننده خالص نفت هم تبدیل شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید بعد از ۷۰ سال، آمریکا برای تبدیل شدن به صادرکننده خالص انرژی در سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود.

هند دومین مشتری نفتی ایران است که بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در اختیار رادیوفردا گذاشته است، از ماه مه سال جاری هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نکرده است.

هند طی ماه‌های ژانویه تا مه نیز روزانه به‌ طور متوسط حدود ۲۸۵ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود، در حالی که این رقم در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا بالای نیم میلیون بشکه در روز بود.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش سخنان آقای منوچین در هند نوشته است که این کشور از ماه مه، خرید نفت ایران را متوقف کرده است.

آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال جاری معافیت مشتریان ایران برای خرید نفت را متوقف کرد و بر اساس آمارهای کپلر، تنها چین روزانه حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.

آمارهای رسمی چین نیز نشان می‌دهد که این کشور در ماه سپتامبر، روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت کرده است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

البته ایران بر اساس دو قراردادی که برای توسعه میادین آزادگان و یادآوران با شرکت‌های «سی‌ان‌پی‌سی» و «سینوپک» چین امضا کرده بود، به جای پول نقد، بدهی خود را با تحویل نفت تسویه می‌کند، اما گزارش‌هایی نیز از ادامه خرید محدود و پنهانی نفت ایران توسط دیگر شرکت‌های چینی نیز منتشر شده است، به طوری که آمریکا اخیرا یک پالایشگاه و چندین شرکت چینی را به خاطر دور زدن تحریم‌های ایران به لیست سیاه خود اضافه کرد.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد که ایران روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت نیز راهی شرق می‌کند، اما مقصد آنها معلوم نیست.

البته ایران مقداری نفت نیز راهی سوریه می‌کند.

هند همچنین بندر چابهار ایران را توسعه داده و این بندر به مدت ده سال در اجاره هند خواهد بود.

خانم نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی هند بعد از دیدار با منوچین گفت که درباره این بندر نیز با مقام ارشد آمریکایی گفت‌وگو کرده است.

آمریکا قبلا این پروژه‌ را مشمول معافیت کرده بود.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت دارایی هند که در سایت رسمی آن منتشر شده است، این کشور در هشت ماه ابتدایی سال سه میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دوره مشابه پارسال ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما نکته مهم در گزارش وزارت دارایی این است که صادرات هند به ایران در این دوره زمانی با ۴۶ درصد رشد به بالای سه میلیارد دلار رسیده است.

منابع: رویترز، کپلر، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG