لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

اوپک: تولید نفت ایران در ماه اکتبر دوباره کاهش یافته است


بر اساس آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولید روزانه نفت ایران در ماه اکتبر ۱۵۶ هزار بشکه کاهش یافته و به ۳ میلیون و ۲۹۶ هزار بشکه رسیده است. این رقم نسبت به تولید ایران در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام (اردیبهشت ماه) بیش از ۵۳۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه در سایت رسمی خود منتشر کرده است، می‌گوید که به رغم افت تولید ایران، عربستان و امارات در ماه گذشته تولید خود را روی هم رفته ۲۷۰ هزار بشکه افزایش داده‌اند.

گزارش اوپک حاکی است که ایران برای اولین بار طی چند سال گذشته از ارسال آمارهای ماهانه تولید نفت کشور به اوپک خودداری کرده است. در دور اول تحریم‌ها نیز ایران برای چندین ماه افت تولید خود را منکر شد و سپس از اعلام رسمی میزان تولید نفت خود خودداری کرد و نهایتا پذیرفت که افت یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام خود را تایید کند.

طی ماه‌های گذشته که ایران بطور متمادی با کاهش تولید مواجه بوده، در گزارش‌های رسمی خود به اوپک میزان افت را تکذیب کرده و ماه گذشته کلا از ارائه آمار خودداری کرده است.

ارزیابی خود اوپک حاکی است که تولید روزانه نفت ایران طی چند ماه گذشته ۵۳۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

نیاز به نفت اوپک کاهش یافت

اوپک همچنین می‌گوید سال آینده نیاز به نفت اوپک نسبت به سال جاری ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

علت امر، اوج گرفتن تولید کشورهای غیر اوپک، خصوصا آمریکا، روسیه، قزاقستان و کانادا خواهد بود.

برای سال جاری میلادی انتظار می‌رود که رشد مصرف جهانی نفت ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر از سال گذشته باشد، اما تنها تولید کشورهای غیراوپک ۲.۳۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.

مصرف جهانی نفت در سال آینده نیز بنا بر ارزیابی اوپک، ۱.۲۹ میلیون بشکه نسبت به سال جاری افزایش خواهد یافت، اما میزان افزایش تولید کشورهای غیراوپک ۲.۲۳ میلیون بشکه خواهد بود.

به خاطر اوج‌گیری تولید کشورهای غیر اوپک، نیاز به نفت کشورهای عضو اوپک در سال آینده ۱.۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

اخیرا عربستان نیز اعلام کرد که با روال کنونی تولید نفت، در سال آینده نفت مازاد در بازار تولید خواهد شد و بایستی اعضای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه، روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

قرار است ماه آینده اوپک و کشورهای هم پیمان درباره این موضوع تصمیم بگیرند.

اوپک می‌گوید که تولید نفت اعضای این سازمان در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل آن ۱۲۷ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است که بالاترین رقم طی دو سال گذشته است.

نیاز به نفت اوپک نیز برای سال جاری ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

البته ایران و ونزوئلا با افت مدام تولید نفت مواجه هستند و معلوم نیست که در ماه آینده اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه تن به کاهش تولید بدهند یا نه. از طرفی دو کشور عمده غیراوپک که در پیمان کاهش تولید نفت با اوپک وارد شده‌اند، روسیه و قزاقستان هستند که در سال آینده انتظار می‌رود بیشترین رشد تولید نفت را در کنار آمریکا و کانادا داشته باشند.

روسیه هم اکنون ۱۱.۴ میلیون بشکه تولید نفت انجام می‌دهد که با تولید آمریکا برابری می‌کند. اما در سال آینده روسیه می‌خواهد تولید خود را به ۱۱.۷ میلیون و آمریکا به ۱۲.۱ میلیون بشکه افزایش دهد.

منابع: اوپک، رادیو فردا؛ د.خ
XS
SM
MD
LG