لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

شمخانی: برخی کشورهای منطقه پروژه‌های مشکوک هسته‌ای را دنبال می‌کنند


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بدون ذکر نام، برخی از کشورهای منطقه را متهم کرد که «با صرف دلارهای نفتی اجرای پروژه‌های مشکوک هسته‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، علی شمخانی روز چهارشنبه، ۲۲ اسفند، در یک سخنرانی گفت که «این اقدامات می‌تواند منطقه و حتی جهان را با خطر و بحرانی بدتر از تهدید تروریست‌های تکفیری و داعش مواجه کند».

وی اضافه کرد: «بدون شک شکل‌گیری تهدیدات جدیدی از این دست ما را ناگزیر خواهد کرد که بر اساس ماهیت و جغرافیای جدید تهدیدات، راهبرد خود را تنظیم و نیازهای کشور و نیروهای مسلح را در چارچوب آن پیش‌بینی و اجرا کنیم.»

آقای شمخانی جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توئیتر خود نوشته بود که «فروش غیرقانونی فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی به طور کامل دورويی آمريکا را نشان می‌دهد».

این توئیت آقای ظریف به گزارش یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا اشاره داشت که در آن اعلام شده بود منصوبان دولت دونالد ترامپ به رغم مخالفت برخی از نهادهای این دولت در تلاشند که فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی بدهند.

الایجا کامینز، رئیس دموکرات کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان، ماه گذشته در گزارشی عنوان کرده‌ بود که چندین تن از منصوبان دولت دونالد ترامپ علی‌رغم مخالفت اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده و برخی از مقامات ارشد کاخ سفید، تلاش می‌کنند که واشینگتن تجهیزات و فناوری تاسیس پایگاه هسته‌ای را به عربستان سعودی بفروشد.

در شهریور سال ۹۴ روزنامه وال‌استریت‌جورنال گزارش داده بود که ریاض «برنامه‌ای بلندپروازانه» برای تامین «۱۵ درصد از برق خود» به‌ وسیله انرژی اتمی دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، مجموعا ۱۶ رآکتور اتمی بسازد.

در همین حال محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در آبان‌ماه پروژه ساخت نخستین رآکتور تحقیقات هسته‌ای کشورش را افتتاح کرد.

عربستان می‌گوید برنامه اتمی‌اش اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کنند، با این حال در اواخر سال پیش محمد بن سلمان تهدید کرده بود اگر ایران بمب اتمی بسازد ما هم خواهیم ساخت.

راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی در عربستان سعودی نگرانی‌هایی را در غرب به‌وجود آورده‌ است. اما این نگرانی‌های محدود به غرب نشده و اواخر سال پیش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان دیداری با رئیس‌ جمهوری آمریکا از مذاکرات هسته‌ای بین واشینگتن و ریاض «عمیقا ابراز نگرانی کرد» و خواستار لغو آن شده بود.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و فارس، روزنامه وال‌استریت‌جورنال و وب‌سایت رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG